Snälla läkare, läs på om melatonindoserna!

På sistone har jag träffat flera personer med sömnstörningar som fått utskrivet 2 mg melatonin. Och sen har man konstaterat att melatonin hjälpte inte så väldigt, och så har man släppt det där.

2 mg melatonin är en lagom dos för att göra en person med normal melatoninproduktion sömnig. De flesta personer med sömnstörningar behöver betydligt mer än så.

Det är sällan idé att ge 2 mg melatonin till vuxna personer med NPF som uppenbarligen har stora problem att sova. Det är knappt så det är idé till små barn.

Snälla läkare, läs på! I litteraturen är en vanlig siffra 10-20 mg för större barn, ungdomar och vuxna. Men i realiteten kan det skilja sig åt enormt, och visst finns det några enstaka vuxna (och fler barn) som är hjälpta av 2-3 mg, men de är inte i majoritet. Viktigt är också att veta att en för stor (individuell) dos melatonin har pigghet som biverkan. 😉

23 reaktioner på ”Snälla läkare, läs på om melatonindoserna!

  1. Kan inte annat än hålla med. Lyckades efter många om och men tjata mig till att få melatonin utskrivet, men läkaren hade inte den blekaste aning om hur stor dos man skulle ta. Fick kapslar på 1 mg utskrivna. Helt sjukt om jag ska behöva ta 20 stycken på en gång. Tröttnade till slut på läkaren och beställde från USA.

    Du som verkar ha koll på det här, har du någon aning om hur man provar sig fram till sin individuella dos? Hur mycket kan man prova att ta utan att det blir farligt?

    • Hej Anna!

      Melatonin är ytterst sällan farligt (kan vara bra att inte börja hastigt om man har blodförtunnande medicin för det påverkar K-värdena en del, åt det förtunnande hållet, och en del personer med hjärtarytmi blir sämre av det). Däremot kan man inte sova om man får för mycket. Så ett vanligt sätt är att börja med 3-6 mg och så höja med 3 i taget tills man märker effekt. uppåt 15 eller så tycker jag nog att man bör diskutera med en läkare. En del behöver ta melatonin ett par timmar innan de känner av den, andra 15-30 minuter. Melatonin bryts ner snabbt av ljus, så om man tar det behöver man tänka på dämpad belysning, och att undvika blått/vitt ljus. Jag minns inte siffrorna exakt men har för mig att ca 25 minuter i 30W glödlampsljus bryter ner tillräckligt med melatonin för att det ska få liten eller ingen effekt. Så melatonin ska alltid kombineras med det som kallas sömnhygien när man läser om sömnstörningar.

  2. Tack så väldigt mycket för ditt svar. Då har jag något att utgå ifrån.
    Intressant det här med att melatonin bryts ner av ljus. Har inte tänkt på det tidigare. Det ska jag absolut ha i åtanke.

    • Hej Sofia!

      Just nu har jag väldigt lite datortid, december är en stressig månad för barnen och de behöver mycket stöd. Det finns en del bra länkar här: http://www.sjalvhjalppavagen.se/template01.asp?level=4&sorting=5&sitekey={D8DB1884-C14B-4057-8721-D45BD3DAFD23}&pagekey={956DBD1D-5042-4E93-8B8F-181A3ECCE7DC} (även om det också finns en del sakfel tycker jag vid en snabb genomläsning). En artikel som jag fann rätt intressant tror jag var en studie jag inte hittar när jag söker lite snabb nu, där man använde 0,3 mg/kg melatonin till barn och tonåringar med migrän (migrän har en del gemensamma nämnare med NPF och är en vanlig komorbiditet). Hittade den här med samma dosering men den är ju ännu inte publicerad så den har jag inte läst: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24909684

      Det är skillnad på hur man bäst behandlar sömnstörningar av olika ursprung. Mycket forskning på melatonin är gjorda på sömnstörningar utan komorbiditeter eller på friska försökspersoner, och de kan inte rakt av appliceras på personer med NPF eller psykisk ohälsa, på samma sätt som sömnstudier på tex vuxna med autism inte kan appliceras på befolkningen i stort. Därför är det extra viktigt kring melatonin att ta hänsyn till studiens kontext.

      • Men en illustration kan ju vara denna: För en alldeles normalsovande människa ger 2 mg snabbverkande melatonin ett ungefärligt totalt upptag på 0,5 mg, vilket räcker för att man ska bli sömnig. Så 2 mg depot till någon med allvarligare sömnstörningar i kombination med NPF (vilket cirkadin inte är utprovat för) ger ofta en högst marginell effekt.

  3. Tack för bra beskrivning!
    Jag har en liten fråga, även om det är ett tag sen du skrev detta, kanske du kan svara?
    Jag har en cysta på/över min tallkottkörteln, den är alltså helt inkapslad av cystan. Jag har haft dålig sömn hela mitt liv, men blivit värre o värre. Antar att melatonin produktionen är obefintlig pga cystan.
    Jag tar nu Circadin 2-3 tabletter innan jag lägger mig. Hjälper oftast att jag kan somna, vaknar dock flertalet gånger under natten. Får Circadin utskrivet som förebyggande mot migrän då min neurolog inte vill påstå att cystan orsakar problem 😕 Har ibland svår migrän, tryck i huvud + en del andra symtom. Nu till frågan ! Eftersom Melatonin AGB numer ingår i högkostnadsskyddet skyddet vill jag prova den. Hur stor dos tror du jag kan behöva? Är 51 år, väger 60 kg. Tror du den kan hjälpa mig?
    Läkarna är så okunniga inom detta!!
    Tacksam för din hjälp!
    Sussi

    • Hej Susanne! Om man har nattliga uppvaknanden kan cirkadin vara bättre, men visst kan du prova melatonin. 4-6 mg cirkadin, som du tar nu, fungerar inte så jättebra tolkar jag dig som, eftersom du vaknar på natten också. Vikt och längd är inte det som avgör melatoninupptaget, utan det är helt individuellt. Du kan testa med 3-5 mg melatonin, men jag skulle gissa att kanske 10 mg eller mer är en mer rimlig dos för dig. Långtifrån allt melatonin tas upp i tarmen, så det är mindre än det låter som. Men man bör alltid börja med en mindre dos för om man tar för mycket melatonin är en möjlig biverkning sömnlöshet, och det var ju inte riktigt meningen. 😉

      Ang tallkottkörtelns roll i det hela kanske en endokrinolog är mer lämplig att prata med än en neurolog?

  4. Hej Hur vet jag har precis börjat och tagit 10 mg och det verkar inte ha fungerat så bra ha tagit i två nätter på raken Tycker du att jag ska fortsätta med 10 milligram under ett par veckors tid eller börja gå ner till 5 milligram Jag har stora sömnsvårigheter tar Imovane och Oxascand och vaknar ändå så det kanske är så att jag var ligger kvar på 10 milligram och hellre höja tacksam för råd och tips

    • Melatonins effekt ändras inte med tiden, åt nåt håll. Funkade det inte första två kvällarna är det ingen idé att ligga kvar på dosen ett tag till. Däremot kan det påverkas starkt av stress mm. så att det funkar bra vanligtvis, fast vid stress eller många intryck under dagen funkar det ändå inte. Effekten av Imovande eller Oxascand har inget samband med melatonin.

  5. Hej jag har påbörjat melatonin AGB 3 mg x 2, alltså 6 mg. Jag började den 25 augusti. Det jag har märkt av sen jag påbörjat är att jag drömmer, och jag minns lite av mina drömmar, jag minns inte exakt vad. Jag drömmer mardrömmar, vaknat upp gråtandes, drömmer obehagliga drömmar, som i natt åter igen en obehag-dröm, det jag kommer i håg är att jag är helt ensam i göteborg, barfota med ingenting på mig förutom byxor/tröja och jag ska på något sätt ta mig hem men jag kan inte. Jag har under en lång tid haft svåra sömnstörningar. Jag är under stress, eller vad man säger, jag är stark stressad. Jag tror jag har hamnat i nån slags livskris, pga livets trauman som jag inte har bearbetat. Hamnade på akuten förra året vid denna tidpunkten, och läkaren på akuten sa att jag hade akut stressreaktion. (ptsd) Jag gick länge & höll inne något. Men det brast där. I juni förra året blev jag överfallen & våldtagen 😦 Jag blev inlagd på psykiatrin 3 dagar efter händelsen. Jag dissocierade (tydligen) blev frågad gång på gång om något hade hänt, om jag hade varit med om något, jag svarade nej. SKA MAN DRÖMMA SÅ AV MELATONIN? JAG TAR ZOLPIDEM IBLAND. För övrigt har jag stesolid + xanor att ta vid sänggående också. Jag har haft propavan (men får myrkryp), jag får inte ta nozinan (neuroleptika preparat överhuvudtaget) jag har triangel på det. Finns det någon annan sömnmedicin? Jag har haft nitrazipam för längesen & det fungerade bra. Men läkarn är inte så hajj på att skriva ut det. Hade flunitrazepam först, men ville inte ha den, då jag fick veta vad det var för preparat. Tacksam för svar. Mvh K

    • Hej! Det händer att människor får mardrömmar av melatonin. Men melatonin är inte en sömnmedicin i egentlig mening, det är ett kroppseget hormon som reglerar vår sömn och vakenhet, och har en del andra funktions, tex att skydda tarmen från inflammationer. Om jag var du hade jag testat att minska dosen lite och sett om det gjorde skillnad.

      Att man drömmer livligt och otäckt är ju helt naturligt när man har varit med om otäcka händelser, som våldtäkten du blev utsatt för. Jag hoppas du har fått stöd i att bearbeta den händelsen. Om inte kanske det är dags nu?

  6. Melatonin är kroppseget och ofarligt.har själv haft personlig mailkontakt med världens främsta forskare och professor på området Russel Reiter.även säkert att bruka lång tid.så ni kan vara trygga med detta

  7. 5,5 år senare kommer dessa råd från ledande läkare:

    Kliniska råd och dosering

    Melatonin är förstahandsval. Vid farmakologisk behandling av sömnstörning hos barn och ungdomar. Melatonin rekommenderas inte till barn <2 år.
    Föreslagen initialdos:

    o 2-4 års ålder 0,5-1 mg
    o Över 4 års ålder 1-5 mg

    Enstaka patienter kan behöva doser upp till 10-12 mg, men detta är ovanligt. För de flesta patienter fungerar melatonin i kortverkande beredning bäst, och finns tillgänglig som T Melatonin AGB i doser 0,5-5 mg.

    Melatonin som ges i beredningsform med fördröjd frisättning (Circadin 2 mg) kan ge biverkan i form av trötthet följande dag.

    Till barn som har svårighet att svälja tabletter kan oral lösning melatonin 1mg/ml ges. Oral lösning melatonin kan förskrivas som ex temporeberedning utan licens.

    http://www.sfbup.se/wp-content/uploads/2019/06/Instruktion-f%C3%B6r-l%C3%A4kemedelsbehandling-BUP-Stockholm.pdf?fbclid=IwAR0nhGCEZgOcTu3ke8Pxts2qco8b7E77cFKlH2IoOE128hPdG7l2oFqkruY

  8. Sonen 17 år, AST och PANS får ingen effekt av 6 mg melatonin. Kom just ingenstans med läkaren när jag bad om att få öka till 8 mg. Nytt försök i veckan som kommer. Har en liten baktanke att även komma åt den antiinflammatoriska effekten som jag hört talas om.

  9. Så om melatoninet bryts ned av ljus bör man därför egentligen ha nedsläckt och gå direkt till sängs när man intagit melatonintillskottet? Annars ger det ingen effek om jag t.ex. håller på med mobilen, kollar tv kanske? Hur skulle en god förberedande sömnhygienen se ut enligt dig för den som tar melatonin?

    • Det är individuellt, men nånstans mellan en kvart och en halvtimme innan man faktiskt lägger sig och släcker ljuset, är nog rätt vanligt med melatonin. Det är dock lite mer komplicerat än så, när det gäller tillskott. Melatonin bryts inte enbart ner av ljus i ögonen, utan ljuset stoppar den egna produktionen. Det sker också en nedbrytning i hela huden som snabbas på av starkt ljus, men melatonin fångas också effektivt upp av levern och bryts ned där, så ett tillskott som inte har någon form av fördröjd tillsättning försvinner helt på kanske 2-4 timmar. Halveringstiden är nånstans runt 30-50 minuter. Effekten av tillskott + ljus blir alltså att man ganska lätt missar fönstret med lite högre melatoninnivåer i blodet, och dessutom trycker ner den (eventuella) egna produktionen genom samma ljus.

      Däremot kan man ta melatonin på ett annat sätt, för att ställa in dygnsrytmen rätt. Då tar man det vid 17-tiden ungefär, en låg dos, kanske 1 mg eller så. Det ger en feedback till den del av hjärnan (SCN, suprachiasmatiska kärnan) som styr bildandet av melatonin, att nu börjar det bli kväll, så nu är det läge för kroppen att vara beredd med mer melatonin (bland annat). Det är också meningsfullt för en del med ADHD eller NPF.

  10. Dottern har precis fått melatonin utskrivet. Hon väntar på npf utredning och har mycket ångest. Hon tog första tabletten igår och tyckte den var hemsk att svälja. Jag kollade på FASS och hittade att det även fanns en filmdragerad tablett (orifarm). Kollade med läkaren idag men den fick hon tydligen inte skriva ut… Borde det inte finnas många med npf-diagnoser som tycker en porös icke dragerad tablett är svår att svälja? Nu får hon prova lösning istället men det är ju inte alltid så gott de heller.
    Hon somnade faktiskt riktigt bra efter den första tabletten, men hon vaknade efter några timmar efter en otäck mardröm. När jag nämnde det för läkaren var svaret att det har i alla fall inte med melatoninet att göra. Trots att det tydligt står bland biverkningarna…
    Har du någon erfarenhet av mardrömmar som bieffekt? Kommer de ofta återkommande om man drabbas eller kan det vara engångsföreteelser? Vi kommer i alla fall ge det lite mer tid oavsett.

    • Jadu, det är många mediciner där man inte riktigt tänkt efter… Ang mardrömmar kan det bli bättre med tiden, även om en del alltid får mardrömmar av melatonin. Men många biverkningar är värst första veckorna, ungefär, för att sedan lugna ner sig. Man kan ju också justera ned dosen något, och se om det hjälper. Lycka till!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.