Som färger och glitter

Lillebror har fått en autismdiagnos. Jag berättade det i förbigående för Mathilda, så att hon också skulle veta.

”Jaha, så nu har han alltså ADHD med autism!” sade Mathilda.

”Nja”, sade jag ”Autism är ett annat sätt att tänka, medan ADHD är mer som att man tappar bort sig lite medan man tänker. Jag skulle nog säga att han har autism med ADHD. Så autism är som en färg liksom, man kan ha olika färger precis som man kan tänka på olika sätt, men ADHD är som glitter.”

”Aha! Så om autism är blått, då är ADHD det silvriga glittret uppepå!” svarade hon. Och jag tror att hon faktiskt förstod exakt hur jag menade.

2 responses to “Som färger och glitter

  1. Underbar förklaring! Barn är så klocka så att man blir riktigt avundsjuk på deras små hjärnor ibland.

Kommentera

