58 reaktioner på ”Vad är skillnaden mellan Melatonin och Circadin?

  1. Mycket bra! Men vad innebär ”licenspreparat” och ”ansökan” undrar jag? Vad betyder det i praktiken läkaren-skriver-ut-jag-hämtar-på-apoteket eller något annat?

    • Det betyder att läkaren skriver ett recept och en licensmotivering och skickar till apoteket. Apoteket skickar en licensansökan till Läkemedelsverket som godkänner eller avslår, och först efter godkännande tas medicinen hem, till just den personen.

  2. Skulle gärna vilja dela detta i min blogg. Men kan inte hitta något bra sett att dela filmklippet. Givetvias länkar jag ju till di med i så fall…

    Tack för mycket bra och tydlig info.

  3. Tyvärr är min erfarenhet att Läkemedelsverket blivit mycket striktare och inte längre godkänner licensansökningar som tidigare godkänts vilket är superfrustrerande. Ibland har det funkat för en del att krossa Circadinet istället för att komma runt depåeffekten.

    Tack för en jättebra blogg :)!

    Dr C, läkare BUP

  4. Intressant! Jag provade först Circadin, fick höra att det fanns typ inga biverkningar så jag gick hem glad i hågen och provade, efter två mardrömsnätter gav jag upp, jag kollade sen på bipacksedeln och kände igen följande biverkningar Irritabilitet, nervositet, rastlöshet, sömnlöshet, ångest, rastlöshet förenad med en ökad aktivitet, oro jag inser att 2 nätter är väldigt lite men jag kunde inte ens ligga ner på sängen mer än några sekunder i taget. Med melatonin har jag inte alls dessa problem. Det är fullständigt ologiskt och känns som det borde vara någon mer skillnad mellan preparaten.

  5. Jag har provat alla sorters insomningspreparat som finns i Sverige och circadin var den absolut värsta! Jag vaknade på morgonen och försökte röra mig men kunde inte. Jag var vaken i huvudet men kroppen fortsatte att sova, i timmar. Jag var fånge i min kropp som sov! Sen kunde jag långsamt långsamt ta mig upp men sömnigheten släppte inte på hela dagen. Flera av de andra biverkningarna fick jag också. Fullkomligt vidrigt! Jag har hört fler som fått den utskriven och som mått väldigt dåligt. Flera av dem hade tidigare melatonin som fungerat bra men nu kunde de inte få det längre utan bara circadin. Alla jag talade med valde då att inte ta det eftersom det var så svåra biverkningar.

  6. Kan inte se videon av någon anledning. Men tänkte bara tipsa om valdoxan med det verksamma ämnet agomelatin. Jag har aspergers syndrom och ibland sömnstörningar. Framförallt har jag svårt att vakna och ta mig upp på morgonen (har en släng ADHD också…) Jag är väldigt medicinkänslig och får ofta massor av biverkningar som har gjort att jag inte riktigt vågat prova nya mediciner. Fick tips om den här medicinen av en vän och den är SÅ bra, jag har inte märkt några biverkningar. Jag somnar GOTT och vaknar lättare på morgonen, är inte lika trött. Och jag får en normal trötthetskänsla på kvällen. Fick en liten aha-upplevelse när jag långsamt blev tröttare och tröttare vid sängdags, ”jaha, är det såhär det ska kännas?”. Jag är ju van vid att somna nästan utmattad efter alla intryck som jag fått under dagen.

    Hoppas det här kan hjälpa någon som har problem med sömnen.

    Tina, jag älskar din blogg. Matilda kan verkligen sätta ord på det. HÖG igenkänningsfaktor. Tack för att du skriver.

  7. Tack så oerhört mycket för din beskrivning av skillnaden mellan circadin och melatonin. Det var precis det jag undrade! Din beskrivning är pedagogisk och tydlig.
    Tack
    Agnes

  8. Har något tips på någon tillförlitlig tillverkare av Melatonin? Och en säker plats via internet, där man kan köpa melatonin?
    MVH
    Agnes

    • Jag vet att det finns folk som köper från Biovea.com och är nöjda med det. Ska man köpa det via nätet ska man välja någon stor hälsokostkedja, inte små obskyra sajter, för då vet man aldrig vad man får.

  9. Kolla upp i Fass vad annat circadin innehåller och slå sedan upp på google vad dessa ämnen också används för. Jag blir mycket skeptisk till circadin.
    Efter det kolla upp ”melatonin” på dinamediciner.se.
    Jag, gammal man med dålig sömnkvalitet, köper melatonin över nätet tar en lämplig dos, ca 1 mg, och sover hur bra som helst. Tar man för mycket så sover man längre och blir kanske dåsig dagen efter. Inga som helst känningar av annat.

  10. Tack för en bra förklaring!
    Jag får problemet med fler uppvaknande på natten MED Circadin.
    Går på sömnskola, o kom överens med med ledarna där att testa en natt helt utan mediciner, tar Propavan, en natt med Propavan o första ggn på över nästan två år som jag hela FEM timmar utan att vakna en enda ggn på natten. Natten till idag provade jag bara Circadin, var som en propeller i sängen plus massor av uppvaknade under natten. Märker med att jag e totalt slut o som en Zombi dagen efter, inget kul om man ska på möte med psyk. Jag är Bipolär.
    Tack igen för bra info, hoppas man kan hitta något som hjälper, propavan hjälp åtminstone nu, har en förmåga att få försämrad verkning efter ett tag.

  11. Tack för en fantastiskt pedagogisk film och förklaring. Plötsligt är allt solklart. Jag kan säga att detta kunde man inte förklara på BUP när jag undrade. Min son blev mkt påverkad av circadin och hade stor hjälp av melatonin.

  12. vilken bra blogg! och vilken bra film om melatonin vs. Circadin. Nu kanske ni vet att det finns att köpa melatonin på recept Melatonin AGB och i olika styrkor från 0.5 mg till 5 mg. med flera mellanstyrkor. Dyrt förstås då det inte är under högkostnadsskydd, men definitivt billigare än Circadin som är hytlöst dyrt. alltså ett alternativ nu då LMV blivit enormt restrektiv att bevilja melatonin på licens trots att både ADHD och autism vetenskapligt har en genetisk defekt på enzymnivå och som påverkar syntesen av melatonin mot lägre nivåer än hos de som inte har dessa tillstånd. Fast den informationen verkar de inte ta hänsyn till tyvärr. Dr. G.

    • Tack! Ja, förskrivningen av melatonin är märkligt och styvmoderligt behandlad av LMV kan jag tycka, särskilt i ljuset av att det ju finns väldigt övertygande studier om just melatonin och NPF.

  13. Pingback: 5-minutersmetoden och goda råd – pixiepatrullen

  14. Mycket bra video för mig som förälder vars son ska börja med melatonin. Nu fick vi melatonin direkt utskrivet då det inte längre är på licens. Det är även gratis för barn under 18.

  15. Carina, visste inte att det inte längre är på licens och uppenbarligen visste inte vår läkare heller. Är det så överallt i landet nu och hur kan man ta reda på detta för att visa läkaren? Fick Circadin utskrivet härom dagen…

    Undrar också om det så länge är okej att krossa tabletterna? Min dotter är 4 år och kan inte svälja tabletter plus att det mestadels är insomningseffekten hon behöver.

    • FASS har uppgifter om det. Melatonin AGB heter den licensfria. Det går bra att krossa cirkadin, men då blir den mer snabbverkande som du också är medveten om.

      • Circadin är melatonin, dvs det sömnhormon som de flesta med NPF har brist på. Att ge nåt annat (jag antar att du menar sömnmedicin och inte flytande melatonin eller kapslar?) är väl bra onödigt när vi kan gå direkt till roten av problemet, själva hormonbristen?

      • Nu får hon faktiskt flytande Melatonin på recept, som är mycket enklare att ge än att krossa tabletter, men förstår inte riktigt hur du menar att ”det gör ont att höra…” Hur menar du?

  16. Min dotter fIck Circadin, men jag är rädd för att ge det. Bipacksedel står att Circadin är ännu inte testats på barn. Läkarna rekommenderade mig att ge henne även om hon är 12 år gammal .Är någon som testade Circadin hos barn och det var inga negativa effekter.

    • Det finns studier på långtidsverkande melatonin hos barn, ja. De vanligaste biverkningarna är att man är trött på morgonen och/eller drömmer mardrömmar.

  17. Hej! Tack för en mycket pedagogisk video.
    Jag har börjat med melatonin i kapsel från hälsokost på nätet. Min undran är är det naturligt melatonin eller kemiskt framställt såsom typ, levaxin är för sköldkörtel problem.
    Hittar ingen info alls om detta.

  18. Hej!
    Jag jobbar som sjuksköterska inom äldreomsorgen och har precis kommit i kontakt med melatonin då en av våra brukar fått det insatt. Jag har haft stora problem att hitta någon information kring detta och vår läkare anser att det är samma sak som circadin. Jag försöker hitta mer fakta angående att använda melatonin som insomningtablett eftersom hen har blivit ordinerad att ta melatonin klockan 20, men sällan är i säng förrän tidigast 23. Har du tips på informationskällor så skulle jag vara mycket tacksam!

    • Den enda som egentligen skrivit en hel del om melatonin på svenska är Berndt Eckerberg, så kanske finns det något bra hos honom? http://www.eckerberg.se/be/insomning.htm

      Mer specifikt kring barn och ungdomar skriver Självhjälp på vägen, här: http://www.sjalvhjalppavagen.se/template01.asp?level=4&sorting=5&sitekey={D8DB1884-C14B-4057-8721-D45BD3DAFD23}&pagekey={956DBD1D-5042-4E93-8B8F-181A3ECCE7DC}

      Generellt kan man säga att det finns två sätt att ta melatonin. Antingen tar man en lite högre dos en relativt kort tid innan insomnandet, och tar sig i säng, med släckta lampor, inom någon timme. Eller också tar man en något mindre dos på eftermiddagen, kanske 3-4 eller tom 6-8 timmar innan man ska gå och lägga sig, för att förekomma tallkottkörtelns melatoninproduktion och på så sätt ”vrida tillbaka dygnet” lite mer för varje dag.

      • Hej. Kom bara in på sidan av en slump! Jag har provat Circadin och jag tyckte den var OK någon gång men efter ett par gånger märkte jag att den påverkade mitt humör väldigt negativt. Jag blev fruktansvärt nere och kunde GRÅTA i timmar. Jag har en bipolär sjukdom och har andra mediciner som jag tar så jag tycker det var dåligt att min läkare inte hade bättre koll. Tog aldrig några mer Circadin efter andra gången jag blev så låg. Melatonin skulle vara intressant att prova ändå, ett hormon som kan ge sömn utan biverkningar. En amerikansk kompis hade hemma och det hände inte ett jota som biverkning när jag provade just bara melatonin. Circadin och Melatonin är alltså samma sak menar du Tina? I utlandet bedömer man melatonin knappast behövas förskrivas med licens. Varför denna motivering i Sverige?

      • Hej Peter! Melatonin och cirkadin är samma substans, nämligen hormonet melatonin. Men i cirkadin har man förpackat det i en tablett som ska räcka längre tid. Jag är tyvärr inte superinläst på BIP och melatonin, så jag kan inte svara på om det brukar vara skillnad på hur man reagerar. Jag har fått förklarat för mig för länge sen att i Sverige ville man göra studier på melatonin och då skapade man ett licensförfarande. Det här var när vi var ganska nya i NP-svängen, så det är några år sen. Idag kan man återigen köpa melatonin på svenska hälsokostsidor vad jag förstått, det finns en licensfri typ som dock måste förskrivas med recept på apoteket, Melatonin AGB. Men jag har inte större koll än så på varför man skapade ett licensförfarande och sen hade det under några år bara. När Mathilda var liten såldes melatonin på hälsokosten precis som i övriga länder.

      • Melatonin AGB har en mycket kort halveringstid på 48 minuter. Det gör att den inte är effektiv så länge, dom flesta av mina patienter på BUP upplever att man har snabb effekt, de flesta efter redan 15-20 minuter. Om man inte tar denna i anslutning till sänggåendet och ex sitter kvar uppe i ljust rum eller vid ljus skärm känner man inte så mycket effekt efter 2 timmar.
        Viktigt att jobba med fysisk aktivitet och annat vid sömnstörningar ex vid NPF, även bra att veta att det tar ca 1,5-2 timmar för kroppen att varva ned, dvs behöver barn och ungdomar inte ägna sig åt aktiviteter som stimulerar hjärnan under dessa timmar.

  19. För den som vill ha effekten av melatonin för insomning, utan depåeffekten alltså, så kan man handla härifrån, det gör jag. Mycket billigare också.
    De har även tabletter med depå-effekt (Time Release). Så beställ rätt variant.

    https://www.biovea.com/uk/productlist/results?KW=melatonin&FiltersObject=%7B%22SortValue%22:%7B%7D,%22PageSize%22:%2212%22,%22CompareProducts%22:%5B%5D,%22Brands%22:%7B%7D,%22FormValues%22:%7B%7D,%22PriceRanges%22:%7B%7D,%22Categories%22:%5B%5D,%22objects%22:%5B%5D%7D

    • Vet du om 3mg tabletterna (inte depå) därifrån går att dela på ett smidigt sätt? Vet med mig sen tidigare att 1mg är lite för lite, men 2mg är lite för mycket. Så 1,5mg bör vara ganska perfekt, men känns lite jobbigt att krångla med att dela kapslar…
      Tack för länken iaf, har letat men inte hittat något ställe jag vågat lita på. Så varit utan i ett år eftersom jag tydligen hellre sover dåligt än har med psykiatrin att göra. Inget att rekommendera förstås, bara jag som inte kommer överens med människorna där.

      Sen kan jag passa på att tillägga en sak jag märkte av med Circadin men fick motsatt effekt av melatonin.
      Jag har psoriasis och då avråds man från att ta Circadin. Och det stämde för mig, två nätter med Circadin så var mina utslag dubbelt så stora och djupare än innan. Men med melatonin så blev det istället mycket bättre än utan. Antar att bra sömn hjälpte till att lugna mitt immunförsvar.

      • Man kan alltid dela melatonintabletter, om de inte är depottabletter, alltså cirkadin. Dem kan man också dela, men då försämras depot-effekten något.

      • Ja, såklart. 🙂 Det är jag som är otydlig, men tack för svar ändå!
        Det jag funderade på var om tabletterna har brytskåra eller liknande, men inser nu när jag skriver här att det såklart är vettigare att höra av sig till återförsäljares kundtjänst med den frågan.
        Tja, det här med att tänka efter före är visst inte min starka sida.. 🙂

  20. Missade ju det i mitt förra svar här.
    Ville ju passa på att säga TACK för en underbar blogg
    Det var här jag först hörde talas om melatonin och tack vare det kunde föreslå melatonin när överläkaren på neuropsyk där jag bor sa ”jag vet inte vad vi ska göra med dig”.
    Tack vare melatoninet kunde jag äntligen fixa mina högskolestudier och idag har jag tack vare det ett underbart jobb som jag verkligen trivs med.

  21. När sonen (17 år ADHD + Asperger) fick ADHD-diagnosen fick han först Circadin utskrivet men vi märkte direkt att han mådde dåligt när han tog den så vi avbröt den behandlingen och sedan fick han istället Melatoninkapslar vilket har fungerat bra. Nu när läkemedelsverket har släppt licenskravet på Melatoninet fick han tabletter istället (Melatonin AGB 3mg – Apoteksbolaget i Borrby) som han tyckte var svårare att svälja samt att han helt plötsligt idag (efter 3 nätters användning) fick ett ångestanfall likt de han fick när han tog Circadin. Vad jag nu funderar på är om den Melatoninsort som han fick trots allt är en depot-tablett och inte vanlig tablett med samma funktion som de kapslar han fick tidigare. Apoteksbolaget i Borrby ingår INTE i FASS så det går inte att få någon information om läkemedlet i sig och dess ger noll information. Får naturligtvis forska i det till veckan men ville ändå ventilera mina tankar med någon som förstår vad jag menar och vad det handlar om.

  22. Hej,
    Jag köper melatonine depot tabletter i Nederländerna.
    Melatonine.nl
    120 tabletter för 70 kroner, när man beställer 5 burk med 120 tabletter.
    Pris är omkring har inte kollat nu.
    Faktum är att det är otroligt dyrt i Sverige och man måste ha ett recept.
    I Nederländerna är det fritt att köpa även i mataffären.
    Olika tabletter 1 , 2, 3, 5 mg
    Direkt verkande och depot tabletter.
    Varför är det inte möjligt att apotheket säljar denna istället för den circadin som om jag har rätt kostar 30 stycken 300 kroner och i Nederländerna 120 för 70 kroner. 120 här 1200 kroner.
    Helt vansinnigt 1130 kroner mer för 4 månader.

    • Citerar en läsare från ett annat inlägg: ”Filmen syns inte från mobil. Man måste antingen välja ”visa skrivbordsversion” eller klicka ut kommentarerna för att den ska synas.”

  23. Hej, ni som köpt melatonin från biovea , hur har ni lyckats få det levererat? Tullen stoppade mitt och skickade tillbaka det pga det klassas som läkemedel i Sverige.

  24. Kan valet vid långvarig insomning, talar om flera år Kan circadin alt melatonin inför natten vara ett allternativ till Imovane trots ingen intoleransökninh Vad behöver utskrivande doktor ha för information, dels för att fortsätta utskrivning av Imovane dels att ändra till circadin alt melantonin. I findland skrivs circadin under högkostnadsskydd. Är jag felunderrättad.

  25. Att sömnen fungerar för personer med autism är viktigt. Det ökar livskvalitén. För personer med svår autism och även andra tilläggsdiagnoser gör det även att anhöriga och övriga personer får det lättare, genom att personen orkar mer i skolan och på arbetet. Bättre återhämtning för anhöriga eller personal på boende, som känner stress över att personen inte somnar eller sover oroligt och går upp. Tyvärr kan inte alla i denna grupp styra sina tankar så att mindfulness mm fungerar.

    Givetvis är inte svåra biverkningar bra. Tyvärr är inte dialogen så bra kring detta, lite som att biverkningar är någonting man får ta eller att sömnproblem, ingår i diagnosen, och att det inte är mycket att göra åt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.