Fakta om sömnstörningar, melatonin, circadin och sömnmediciner

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om sömstörningar, melatonin, circadin och sömnmediciner, men Självhjälp På Vägen har redan gjort en så fenomenal sammanställning att jag helt fräckt länkar till dem.

Det finns olika läsalternativ för ungdomar, lärare, föräldrar och vårdpersonal högt upp på sidan. Om man väljer vårdpersonal kommer alla de maffiga studierna med. God läsning!

13 responses to “Fakta om sömnstörningar, melatonin, circadin och sömnmediciner

  1. Reblogged this on Det ingen berättar… and commented:
    WORD!

  2. Ingrid Dahlberg

    Jag undrar om någon har erfarenhet av att melatoninet ger mardrömmar- så det kan vi inte använda…

    • Ja, en del kan få mardrömmar av melatonin. Det är ganska ovanligt, och de som bytt från circadin (depottablett) till melatonin på snabbverkande kapsel brukar rapportera färre mardrömmar.

  3. För vår 15 åring funkar Melatonin klockrent helt utan biverklningar.

  4. Flourtandkräm har mycket negativ inverkan, bl.a på melatoninet. Värt att tänka på..
    http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2701&print=1

  5. Jag har provat Circadin under 13 veckor som det står i Fass man skall göra. Samtidigt tog jag en insomningstablett men inget av detta fungerade jag kunde inte alls sova. Tog enbart Circadin ett tag under denna period utan positivt resultat, Ingen sömn för mig alls tyvärr

  6. Jag har inte fått till bättre lösning på mitt problem ännu. Jag ett tips av en man som heter Urban Leijon när var på Vuxenlägret i Grebbestad som Riksförbundet Attention. Han hade frågestund där han tog upp skillnaden mellan Circadin och Melatonin. Jag uppfattade som att sa att man skulle ta Circadin i tre veckor och sen göra uppehåll i tre veckor och sen ta det i tre veckor till innan man hör av sig till sin läkare. Ev kunde man öka dosen den sista tre veckors perioden. Ta 4 mg istället för 2 mg för man kanske fick för lite melatonin i kroppen så att det inte fungerar. Tyckte han sa att 2 mg är för lite för att det skall fungera. Jag har skickat e-mail till honom om detta men inte fått något svar av honom ännu.

    • Nu är inte jag expert på circadin, men 2-4 mg låter väldigt lite för en vuxen med sömnstörningar av NPF-typ. För en vuxen skulle man kanske rekommendera 6-9 mg melatonin, som jämförelse. Man brukar säga att 2 mg räcker för att påverka en vuxen med normal melatoninfunktion.

  7. Jag fick svar av Urban Leijon. Om du inte känner till honom så Googla på honom. Han tyckte jag skall ta 2 x 2 mg under tre veckor och hjälper inte det skall jag ta 3 x 2 mg under tre veckor. Hjälper inte detta skall jag kontakta min läkare och höra om han kan föreskriva Melatonin till mig. På licensmotiveringen skall doktorn ange att du endast har insomningsproblem och försökt med Circadin utan effekt och att alla års försök med tunga sömnmedel enbart givit dig biverkningar. Nu skall jag träffa min läkare i september.

  8. Tack Tina för all info!! Vår dotter får Circadin. Hon har ofta mardrömmar. Får prata med dotterns läkare på Bup. Kanske läge att byta medicin. Du skriver väldigt bra och informativt! 🙂

  9. Jag bara undrar. Hur kan man som läkare skriva ut medicin med de biverkningar som hör till circadin. Då ligger jag hellre vaken.

Kommentera

