Hudlös

Sexåringen har legat på is hos utredningsteamet ett tag. Det är lite för tidigt för att säga nåt om åt vilket håll han drar. Han ligger lite under kriteriegränserna i testen, är lite för välfungerande, kort sagt, han är normal tills fortsättningen av utredningen visar nåt annat.

”Det kan bli Aspergers om några år. Det kan bli ingenting. Vi vet inte”, sade den utredande psykologen som gjorde ADOS för ett tag sedan. ”Han har ju sannerligen impulsiva och hyperaktiva drag, även om det inte var vad vi letade efter…”

Men nu är det dags, ändå. Att plocka upp där vi slutade. Sexåringen lider själv av sin vardag. Han har ont i magen. Ångest. Han kissar på sig, är rädd när han ska till skolan, vaknar okontaktbar på natten, får utbrott och gråter över att han hela tiden tappar tråden. Han kan bara äta viss typ av mat med vissa lukter och konsistenser utan att kväljas och nästan kräkas, närmare bestämt fem maträtter på hela terminens matlista som skolbespisningen skickade hem. De ville se till att de kunde göra mat varje dag som han skulle kunna äta. (Tack! Vi har Sveriges bästa skola! Ni är suveräna!!!)

Jag vet att sexåringen kommer att tycka att utredningen är ganska kul. En massa vuxna tanter och farbröder som lyssnar på bara honom när han bubblar på sina specialintressen (Lego, Minecraft och att bygga saker av papper och tejp). Roliga väntrum och skojiga leksaker. De flesta barn brukar uppskatta utredningen i sig, det brukar tycka att den är rolig och se fram emot varje besök.

Jag vet också att vi föräldrar kommer att manglas. Långa, strukturerade intervjuer. Formulär som ska fyllas i åt höger och vänster. Frågor om vad vårt barn är dålig på, ständigt detta framhållande av svårigheter och problem, samtidigt som sexåringen är världens underbaraste. Varje sten ska vändas, familjesituationen, skolsituationen, ärftlighet, historia, allt.

Jag vet att jag många gånger kommer att vara hudlös i allt detta. Att jag kommer att se mitt barn i ögonen och känna mig som en förrädare, som hela tiden fokuserar på allt det han INTE kan. Att jag kommer att gråta tyst i kudden på natten, när jag inser hur mycket jag gör för att få honom att fungera varje dag, när jag ser honom speglas i utomståendes ögon och förstår. Att det inte bara är jag som haft funderingar. Att något är i grunden annorlunda med det mest perfekta av alla barn, mitt.

Nämnde jag förresten att tolvåringen utreds också? Asperger + ADHD är frågeställningen…

Rösta på oss varje dag till den 18 maj! Barnen blir jätteglada om vi vinner en semester i sommar och för Mathilda vore en resa med bloggbussen en fantastisk upplevelse. Djurpark! Jag säger bara det!

Rösta på M som i Underbar i Bloggbussen 2012!

10 responses to “Hudlös

  1. Åå vad jag känner igen mig, att ständigt känna skuld för allt kan inte… Är dålig på…. Fungerar inte med….får utbrott över…. Men för hoppningsvis kommer det ju ngt gott ut av det till slut ❤

  2. Jag börjar inse att min son kanske kan ha precis det som jag har.. vad det nu är :/
    Står på kö för utredning för adhd/add, så vi får se hur många utredningar jag kommer få vara med om..
    Och jag har inte fattat att man kan rösta varje dag på bloggbussen, så nu blir det fler röster från mig iallafall 😀 (ja på din blogg ❤ )

  3. VI hoppas att allt blir rätt och att allt blir till det bästa. 😀

  4. Igenkänning. Som vanligt. Dottern hade autismdiagnosen klar vid 3. Sonen är mitt i utredningen nu. Han är 6 och har haft stora problem sen han började förskoleklass. Jag har nog inte fattat innan. Han är ju så ”normal” jämfört m. lillasyster och jag har inget annat att jämföra med. Han kissar/ bajsar ner sig. Hamnar i konflikter vid lek, har svårt att ”byta spår” mm. mm. Jag vill bara att det ska bli klart. Vill veta vad det beror på och hur jag kan hjälpa honom. Som om inte intensivträningen (25 tim i veckan) med dottern är nog :/ Men, men tid kan man väl alltid ordna på nåt sätt. Sluta jobba eller sluta sova kanske?
    Hoppas alla era utredningar blir klara så fort som möjligt och att ni får den hjälp ni behöver.
    Förresten har jag röstat på dig:) Såklart!

  5. Känner igen mej precis, den där känslan av att fokusera på allt de inte kan. Kram till dej/Linda

  6. Hur det än blir hoppas jag det blir till det bästa för er alla. Känner igen det Karin W beskriver, så tillvida att jag mer skämtsamt än nåt annat sa att den yngre var hyperaktiv, långt innan det blev aktuellt med utredning, för hon var ju vanlig eller lättmanövrerad jämfört med den äldre. Men när vi kom till riktiga proffs, dvs EFTER att BUP misslyckats med att utreda, så var det solklart att båda hade nåt ur autismspektrat och ADHD, även om det ter sig väldigt olika hos dem.

    Har du förresten läst serien om hypersensitivity i Svenskan? Intressant faktiskt, iaf när det inte handlar om att försöka kalla funktionsnedsättningar för nåt som låter trevligare (som jag ibland får känslan av att vissa vill).

  7. Känner så väl igen känslan av när man ska fylla i formulär och svara på frågor om allt som inte fungerar:( Å sen när utredningen var klar, föll en sten jag fick bara bekräftat det som jag egentligen hela tiden vetat .

  8. Ryser i hela kroppen! Vet precis hur du har det. Utreda flera av sina barn är ett maraton man bli så uttömd och samtidigt frustrerad över att behöva förklara och berätta gång på gång.

  9. På torsdag börjar min pojkes utredning, han fyller snart 7 år. Kan knappt läsa dina fina blogg utan att storgråta. Allt du skriver påminner mig om det jobbiga, det sorgliga och annorlunda. Och torts det älskar jag din blogg, den inger hopp. Önskar bara att någon såg oss kämpande föräldrar och frågade oss någon gång hur vi mår, Kanske får vi lite hjälp nu när utredningen sätter igång, Finns mycket sorg och smärta i mammakroppen som är tung att bära på så för min och min sons skull vill jag må bättre. Tack för din blogg och självklart har jag röstat på dig alla dagar.

Kommentera

