Nytt rutinschema

Jag älskar bildstöd. Älskar, älskar, älskar! Inget har ändrat vår vardag mer än den fantastiska idén att kommunicera med bilder som stöd för minnet, i samtal och för att förklara sociala sammanhang. Här berättar jag till exempel om vårt första möte med bildschema på iPod – en fullständig succé! Intresset och förmågan har visserligen inte fortsatt att vara på topp efter denna flygande start, men det gör ändå livet så otroligt mycket lättare.

Idag har jag gjort ett nytt rutinschema. När vi började med scheman en gång i vad som nu känns som forntiden var våra första stapplande försök utklippta och sedan laminerade bilder från gratissajten do2learn.com. Idag använder jag pictoonline för våra pappersscheman och -bilder, och smartphones till portabla dagscheman, mest för att de också kan innehålla talande bilder, timstock och mycket, mycket mer.

Jag minns det evinnerliga pysslandet med att leta nya bilder från internet, skala om dem, skriva ut dem och laminera. Det händer visserligen fortfarande att jag skriver ut nya bilder att laminera, vi använder mycket laminat till schemana, men jag har nog blivit mer… rationell. Jag har inte tid att leta bilder, jag ser till att ha ett bibliotek färdigt (i pictobilder för vår del, de har funkat bäst eftersom det inte kan vara fel färg på tröjan på en svartvit, stiliserad bild).

När vi började med bilder var vi tvungna att ha separata scheman för olika rutiner, och från början fanns det kanske tre-fem bilder på ett schema. Men precis som barnen har lärt sig att läsa bokstäver har de också blivit allt skickligare på att läsa scheman, och det som för mig var ännu en arbetsuppgift, att använda bilder när jag pratar, har snarare blivit ett andraspråk. I vår familj har vi fyra språk som används jämsides; det talade språket, tecken som stöd, bilderna och så kroppsspråket, som vi ofta överdriver för att Mathilda ska uppfatta vad som menas. Och för att träna. Vi tränar nästan hela tiden här hemma, på olika sätt.

Dagens bilder gjorde jag i pictoonline. Jag skrev ut det på laserskrivaren (som är näst intill ett måste när man skriver ut såna mängder pictobilder som vi gör för scheman och kommunikation) och hängde det på schemawhiteboarden med en magnet. Precis som det var. Det är fortfarande under omarbetning, när jag är nöjd kanske jag laminerar det också. Kanske. Om jag hinner. Annars skriver jag ut ett nytt när det gamla gått hädan.

Använder du bildscheman och/eller i familjen? Varför? Varför inte?

3 reaktioner på ”Nytt rutinschema

  1. Hej! Jag är arbetsterapeut i Västernorrland och här finns bildstöd som ett personligt hjälpmedel. En arbetsterapeut eller logoped förskriver ”bildstödslicens”, brukaren får en pärm med bilder (pictogram, handlabilder, schemabilder mm) och en beställningsblankett. Sen är det bara att beställa och bilderna (plastade, klister, magnet, kardborr…) kommer på posten. Det är en grupp inom Daglig verksamhet som tillverkar.
    Undersök om detta hjälpmedel inte finns också hos er!
    vänliga hälsningar
    Karin

  2. Hej! Jag läser din blogg med stort intresse! Jag arbetar på Bup och träffar dagligen familjer med de svårigheter som du skriver om och de tipsen med var man kan finna bildstöd t.ex är toppen! Oftast sätter vi upp familjen till väntelista så att dom får träffa en arbetsterapeut, för en timstock tex. Det är månaders väntetid! Jag använder all sen information som du lägger ut att ge vidare till föräldrar som inte själva söker sig vidare!!! Toppen!!

  3. Hej! Har just blivit tipsad om din blogg och är här första gången! Jag tycker att den verkar inspirerande och kommer att läsa mer. Speciellt frågan om kost för barn med diagnoser intresserar mej. Men när det gäller bilder så har vi haft bilder på klockan för att visa alla steg i sänggåendet. Det funkade jättebra. Men de ritade jag själv:) Jag ska prenumerera på måndasbrevet om appar, tror det kan funka jättebra nu när min son är lite äldre.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.