När ingen annan ser

Mathilda är hysterisk. Hannah föreslog att de skulle använda hennes fleecefilt att sitta på ute på gräsmattan. Det var ett enkelt förslag, inget som någon propsade på, men Mathilda har haft sin fleecefilt i sin säng i många år. Den får absolut inte bli smutsig. Den får faktiskt absolut inte ens röras av någon annan än Mathilda själv, det är i alla fall vad hon upprepar igen och igen mellan tårarna. Ni vet när man inte får trösta? Så är det nu. Hon har låst in sig på toaletten och gråter.

Det är de här sakerna som ingen annan ser. De här kriserna som ingen annan behöver hantera.

Nästa gång du träffar Mathilda en timme eller två – eller kanske inte träffar henne alls för att hon behöver vila och inte följer med – så kanske du kommer ihåg att det är så här det blir när Mathilda inte orkar mer. Men bara när hon kommit hem igen, när du inte ser. Och det här är jämförelsevis ingenting alls. En vardagsbagatell bland allt det som gör det svårt att vara Mathilda.

3 reaktioner på ”När ingen annan ser

  1. Vad jag känner igen mig. Känner igen mig i så mycket i din blog! Tack för att du sätter ord på allt! Det ger mig styrka att gå vidare!

  2. Tack för din fina blogg. Vill dela med mig av en dikt jag publicerat på min blogg.

    Parera livet

    Att alltid vara beredd
    Beredd på att parera
    Parera humör och ideer
    Händelser och aktiviteter
    Ligga steget före
    Och alltid inse att någon trots allt ligger långt före dig
    Någon som lever helt i nuet
    Som inte vill någon illa
    Någon som lever i stunden för sig själv
    I sin egen bubbla
    Som inte inser var farorna kan hoppa fram
    Som inte ser hur andra påverkas
    Som inte kan förstå konsekvenserna av sitt eget agerande
    Då finns där någon som kommer efter
    Försöker leda rätt
    Mildra fallen och besvikelserna
    Hjälpa till att förklara
    Visa och ge råd
    Det är inte alltid lätt
    Inte lätt att vara missförstådd
    Inte lätt att vara till hands
    Ibland blir det fel
    Ibland är det för sent
    Men vi gör så gott vi kan
    Både jag och min läromästare!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.