#bokstavlighetsdilemmat

”Mamma, är droppformad ett adjektiv?”

”Adjektiv är ord som beskriver hur något är.”

”Okej, så droppformad är alltså ett adjektiv.”

”Ja, om det handlar om hur något är. Eller någon. Grön. Stor. Glad. Fast om det handlar om hur man gör något är det inte ett adjektiv, det heter något annat.”

*läser högt ur boken hon håller på med* ”Han böjde sig fram och betraktade lampan. Den var gjort av en enda, droppformad glasbit.”

”Okej. Ja, då är det ju ett adjektiv, faktiskt.”

*läser högt från läxpappret* ”Skriv en mening med ordet i.”

”Jaha, ja, då gör du det.”

”Så konstigt. Då kan jag ju bara skriva av boken…”

”Ja, i princip kan du ju det. Eller vänta lite nu. Står det att du ska hitta på en mening eller att du ska skriva en mening…?”

”Skriv en mening. Står det.”

”Jaha. Okej. Då kan ju du faktiskt skriva av en mening från boken. Men du kanske kan ändra lite på meningen? Till exempel ‘lampan var droppformad’ eller nåt sånt?”

”Okej!”

För om läraren har skrivit ”skriv en mening…” kan varken vilda hästar, dum-mammor eller tornados övertyga min unge om att hen ska behöva HITTA PÅ nåt?! I stället strejfar jag in från sidan. Att ändra en mening är inte exakt samma sak som att skriva av en mening… 

 

Annonser

3 responses to “#bokstavlighetsdilemmat

  1. Rationellt tänkt av ungen!
    Och bevisligen hade ju hen tillgodogjort sig lärdomen.

  2. 😂det där kunde varit jag när jag försöker hjälpa barnen med läxor!! Dessa svårtydda och inexakta instruktioner….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s