Autism och ADHD i skolan: Handbok i tydliggörande pedagogik

Bokomslag: Autism och ADHD i skolan: Handbok i tydliggörande pedagogik av Anna Sjölund mfl

Jag förstod såklart att den här boken skulle vara bra. Men inte att den skulle vara det absolut bästa jag någonsin läst, på alla språk, om autism och ADHD i skolan.

Läs den. Eller bläddra i den. Eller ge den till nån som behöver den!

https://www.nok.se/autismochadhdiskolan

8 responses to “Autism och ADHD i skolan: Handbok i tydliggörande pedagogik

  1. Gärna tips om HUR man får läraren/skolan Att förstå att dom bör läsa den även om det är ”den där besvärliga mamman som inte litar på att vi klarar av att anpassa på rätt sätt redan ” som gett oss den.

    Föreslog att läraren skulle läsa ”Inte bara Anna” över sommaren, det har inte hänt….

    • Det händer sällan att människor som inte bett om boktips faktiskt tar sig hela vägen fram till att köpa eller låna boken, OCH dessutom läsa den… Här är människans normalnivå på exekutiva funktioner lite knapp, så att säga.

      Jag lånar ut böcker, jag. Sätter den i handen på folk:

      ”Jo förresten, den här boken läste jag och den är verkligen jättebra! Särskilt det här kapitlet om perceptionsstörningar tyckte jag var otroligt intressant. Du får gärna låna den, om du vill. Fast jag behöver ha tillbaka den snart. Men kanske… två veckor?”

      Inte som monolog, utan hela tiden med ett öga på hur de reagerar, vad som kan tänkas fånga dem. Och för det mesta har jag redan innan nämnt boken en eller ett par gånger. För att grunda lite. Människans inbyggda inflexibilitet gör så lätt att vi säger nej när vi blir överraskade, lite till mans.

      Begränsad tid gör oss människor mycket mer motiverade att läsa än obegränsad tid. Därför är det mer effektivt att låna ut böcker än att skänka dem. 😉 Och att tipsa som böcker hjälper aldrig någonsin om mottagaren inte själv anser att hen har ett problem.

      Att be människor fortbilda sig på sin fritid tas sällan väl emot. Därför kan lite validering komma väl till pass: ”Jag förstår att du har en massa annat att göra. Men du kanske har lust att bläddra i den, i alla fall?”. Jag lånar bara ut böcker som drar in läsaren. Så har de väl börjat bläddra räknar jag med att de är fast. 😉

      Sen tänker jag att även pedagoger har alltid rätt att säga nej. Det måste jag kunna ta. Och tänka ut andra sätt att förmedla kunskapen de behöver fast inte vet om att de behöver.

  2. Tack för tipsen!👍
    Ska testa dom på fredag när vi har möte med sonens lärare. Jag har redan lånat ut/lämnat över några böcker till henne för att läsa. Ska bli intressant att höra om hon läst dom.
    En tidigare lärare ville inte ens låna böckerna för hon tyckte inte att hon hade tid att läsa dom.😢

    • Näe, så är det ju. Och då tänker jag att vi behöver börja där. Med att alliera oss med läraren kring att tiden ska räcka till så man kan få göra ett bra jobb.

    • Dessvärre är ju tiden som läraren har väldigt begränsad. Inget försvar för lärarens agerande. Mest bara ett konstaterande från min sida. Jag jobbar själv som lärare. Men i mitt fall hade jag tagit mig tid att läsa. Prioriterat att göra det helt enkelt.

      Inställningen till funktionshindret/problematiken är ju väldigt olika mellan oss pedagoger. Jag har själv ADHD så för mig känns det självklart att ha koll. Problemet är att det är väldigt dålig fortbildning av lärare vad det gäller NPF diagnoser. Spec får fortbildning men ”vanliga” lärare väldigt lite tyvärr.

      Styrke kramar! ❤

  3. Jag har precis beställt boken!
    Kanske kan man nämna till läraren att ”jag läste i en intressant bok att…”.

  4. Pingback: Boktips | Pearltrees

Kommentera

