Forskande förebilder

Mathilda tittade på filmen ”Temple Grandin” med mig. Professor Grandin är en av de forskare som verkligen revolutionerat världen Hon är tongivande inom boskaps- och slaktanläggningar och en känd personlighet inom autismforskningen. Professor Grandin har autism och hade som barn inget talat språk. År 2010 stod hon med på Times lista över världens 100 mest inflytelserika personer.

Mathilda sög in varje liten detalj av filmen. När den var slut frågade hon:

”Finns hon (Temple Grandin) på riktigt?”

”Temple Grandin?” sade jag. ”Ja, hon är forskare. Hon forskar inom boskapsskötsel och inom autism. Hon har också skrivit många böcker och föreläser en hel del.”

”Är hon FORSKARE?!” sade Mathilda, och jag kunde höra att en ny värld hade öppnats för henne. En värld av möjligheter. Vi satt länge och tittade på filmsnuttar på internet med den verkliga Temple Grandin. Jag fick översätta varje ord hon sade för Mathilda, som lyssnade uppmärksamt.

Sedan den dagen döper jag alla mina demonstrationsmobiler efter betydelsefulla personer som på seriösa grunder antas ha haft autismspektrumtillstånd. När jag möter barn och ungdomar brukar jag berätta om dem. Temple Grandin. Leonardo da Vinci. Richard Borcherds. Michelangelo. Jane Austen. Albert Einstein. Alla betydelsefulla inom sina specialområden, på sitt sätt genier.

Mathilda vill jobba med djur när hon blir stor. Kanske blir hon forskare, hon har inte bestämt sig. Men nu vet hon i alla fall, att en av världens främsta forskare också har autism. Det gillade hon att höra.

Neurobloggarna har temavecka ”Förebilder”. Följ våra temaveckor eller bidra själv med ett inlägg i vår facebookgrupp. Dela gärna både länken och det här inlägget!

3 reaktioner på ”Forskande förebilder

  1. Underbart!
    Även min son vill bli forskare och för att inte glömma mekatroniker. Han låg så sött för ett par dagar sedan och funderade vid sänggåendet:
    ”Mamma, varför tar ingen hand om luften som pressas uppåt, då havsvågorna slår in mot strandkanten? OM man sätter en generator där så kan man ju tand om BÅDE vågkraften och den kraften blir när luften pressas undan?”

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.