Näringslära för barn

Mina pojkar har starka åsikter kring mat. Närmare bestämt äter de inte grönsaker, inte frukt, inte korv, inte viss typ av kött, inte fisk mm mm mm :roll:. Idag har vi pratat näringslära, och eftersom det funkade så över förväntan bra tänkte jag att någon annan kanske kunde ha nytta av det också.

Jag ritade en bild på en superhjälte. Sen gjorde jag tre staplar: Styrka, skydd, energi. (tänk TV-spel). Sen pratade vi om att äta mat av olika färger, och att olika mat ger olika typ av poäng. Kolhydratrik mat och fett är ”energi”. Frukt och grönt är ”skydd”. Proteiner är ”Styrka”.

Jag delade varje stapel i fem delar och de fick komma med förslag på vad superhjälten åt idag för att fylla på sin stapel. Jag kom också med förslag som de fick försöka placera in. För enkelhetens skull fyllde de olika mattyperna inte på olika staplar, utan bara en enda. Såhär blev det till slut:

Styrka: Korv, ägg, hamburgare, köttbullar (sen fick vi inte plats med mer)
Skydd: Morot och sallad, sylt (på gröten, jaja, det duger!), mango, banan, clementin
Energi: Ris, mangomilkshake, smörgås, havregryn och mjölk, potatis/pommes

Vi tittade på superhjälten och sen på våra tallrikar. Vad har du ätit idag för att fylla på energin? För att få mer skydd? För att bli starkare? Till och med N, som HATAR sallad, åt en liten bit, bara för att fylla på skyddsstapeln. 😀

Det här är naturligtvis väldigt förenklat, men poängen är att få barnen att förstå att man behöver olika sorters mat. Det räcker inte med en sort.

17 reaktioner på ”Näringslära för barn

  1. Pingback: Kloka Tina tänker till om mat! « coping

  2. SUPERbra…du skulle lägga ut sånt här på olika forum och sajter som aspergerforumet, facebook m.m. jag vet att många föräldrar där ute sitter och vet inte hur dom ska göra och inte alltid får stöd av tex. HAB

    Jag tyckte detta var en superbra ide och enkelt för alla att göra!
    Ha nu ett riktigt gott nytt år…

  3. Tänk om jag hade vetat detta när min son o jag ”tjafsade” om mat. Gudskelov åt han det mesta o det räckte visserligen med att jag sa att typ..”liten paprika om dagen måste du äta för att må bra” (sen finns paprika i massor av färger 🙂 ).

    För många barn som har spelat TV-spel/dator-spel med hoppande hjältar så förstår de snabbt resonemanget. De har konkreta bilder om vad som händer denna hjälte om energin, styrkan eller skyddet är slut… 😀

  4. Pingback: Mat för drakjägare | M som i underbar

  5. Pingback: Bildfil | M som i underbar

  6. Pingback: Näringslära för femåringar « Hippiemamman

  7. Pingback: Mat och barn engagerar « Hippiemamman

  8. Jag har diagnoser: Asperger, Autism, Utvecklingstörning m.m.

    Snälla ni kom in och läs min blogg om mitt liv vetja!
    Att vara annorlunda liv med diagnoser!
    DELA OCH SPRID MIN BLOGG VIDARE!
    DET SKULLE BETYDAR MYCKER FÖR MIG OM NI GJORDE DETTA FÖR MIN SKULL!
    TACK I FÖR HAND!

    miamiamia.bloggplatsen.se
    mia2@home.se

    Jag bloggar för att jag vill öka kunskapen och förståelsen om Psykisk Ohälsa i samhället. Om du bloggar helt eller delvis om Psykisk Ohälsa, följ mig så följer jag tillbaks! Jag har: Autismspektrumtillstånd, Autism, ADHD, kronisk depression. För samarbete kontakta mig på: / mia2@home.se

    Jag och vill skriva lite om mina tankar i den stora världen och och leva ett annorlunda liv och vara annorlunda!
    Hoppas på många läsare som vill följs och följa mig i både vått och torrt! Hoppas att ni dela och sprida min blogg vidare m.m

    I både glädje och sorg, jag är en lipsill för det minsta lilla egentligen så får vi ser hur det går att blogga här. Har haft ett hård liv!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.