Några saker skolan kan göra som är lika meningslösa som att skicka anmälningar till soc för att man inte kan hantera barnet med funktionsnedsättningen

Saker man som rektor kan göra som är lika meningslösa som att ringa soc för att ens personal inte kan hantera barnet med NPF:

  • Äta en lussebulle
  • Köpa en trisslott
  • Skicka en önskelista till tomten
  • Lyssna på julmusik
  • Prata med barnet eller
  • Be föräldrarna prata med barnet

Saker som troligtvis har en något bättre effekt på grund av stressreducering:

  • Bjuda personalen på lussebullar
  • Ta ett varmt bad
  • Stänga av eller sätta på julmusiken i personalrummet, beroende på personalens preferenser

Saker som troligtvis har mångdubbelt bättre effekt än de båda föregående:

  • Handledning för personalen kring tydliggörande pedagogik och lågaffektivt förhållningssätt, t ex Danderydsmodellen
  • Mer resurser, för att kunna avsätta tillräckligt med personal (både i antal och timmar) för barngruppen
  • En pedagogisk utredning med fokus på hur personalen kan förebygga problemskapande situationer.

Det finns ingen orsak att sockra budskapet, december innehåller tillräckligt med socker som det är. Låt mig i stället vara oerhört tydlig:

Socanmälningar av barn med NPF från skolor som inte kan hantera barnen är lika meningslösa som att ringa posten och klaga på restskatten i deklarationen. De är lika mycket ett otyg som att ringa SOS för att en propp har gått hemma. De är lika verkningsfulla som att skicka önskelistor till Nordpolen.

Annonser

11 svar till “Några saker skolan kan göra som är lika meningslösa som att skicka anmälningar till soc för att man inte kan hantera barnet med funktionsnedsättningen

  1. Eller kanske Ross Greenes metod, CPS?

  2. Så bra skrivet! Håller med så det dundrar om det!!!

  3. Du är rätt på det som vanligt! Din blogg är så betydelsefull.

  4. Helt rätt.
    Ingen orkar bry sig.
    Vad kommer detta att kosta samhället?
    Vilket lidande barnen och deras föräldrar blir utsatta för.
    Du är helt fantastisk som orkar kämpa
    .

  5. Du skriver inte bara klokt, utan roligt också! Nu är jag sugen på lussekatt…

  6. Funderar allvarligt på att skriva ut denna och sätta upp på några av skolorna jag jobbar på.
    ( skolläkare)

  7. Så bra skrivet! Har sagt det förut men jag är så tacksam för att din blogg finns!
    Min dotter gick förut på en skola som anmälde för att de inte kunde hantera vår dotter. Hon hade ett fruktansvärt år på den skolan men har nu kommit in på en skola i en annan kommun som vet hur det bemöter dessa barn!

    • Det blir ju så oerhört tydligt när samma barn plötsligt funkar, på en annan skola…! Då var det ju helt uppenbart inte barnets fel, så att säga, att det inte fungerade på den första.

  8. Ja, det blir väldigt tydlig!. Den tidigare skolan knäckte min dotter och vår familj men nu känner hon sig accpeterad och omtyckt för den hon är. Hon trivdes från dag ett på den nya skolan och var lättad att få gå till skolan igen efter att ha varit hemma fem veckor! Skolan hon går på nu tillämpar lågaffektivt bemötande och Bo Hejlskov Elven kommer dit ibland. Vi är så lättade!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.