Livskvalitet

40 minuter. Tog det Mathilda att ta sig vägen mellan sitt rum och köket med kvällsmaten, efter att ha tillbringat hela eftermiddagen på föreläsning med Bo Hejlskov Elvén.

Och jag tänker att vissa saker är värda tröttheten som kommer efteråt. Så är det i mitt relativt-välfungerande-vuxenliv, men också i min autistiska tonårings liv.

Innan vi stryker saker som ger livskvalitet, mening och glädje från schemat, ska vi alltid tänka länge och noga. Även när de tar energi i det korta perspektivet.

4 responses to “Livskvalitet

  1. Tack för påminnelsen!

  2. Så vi tänker med vår äldste ridning. Det är på helt fel dag, samma dag som han har simning i skolan, men utöver att vi tror att det kan ge andra mer habiliterande fördelar så är det framförallt en av få saker han själv uttrycker att han tycker om.

  3. Precis så känner jag med SETT SYD som är en årligen återkommande IT-mässa i Malmö som alltid ligger vecka 44 då eleverna har lov. Oerhört dränerande men oxå så givande.

    Årets höjdpunkt var en föreläsning med Beppe Singer som han kallade ”TAGGA NER!” Jag skrattade i ca 40 min av de 45 min som föreläsningen varade. Sen berättade han i slutet om sin ADHD diagnos och hur mycket medicineringen hjälpt honom. Då brast det för mig. Tårarna rann ner för mina kinder och det var länge sedan jag grät så.

    Jag gick fram till honom och berättade min historia. Vi var båda två typ 40 år när vi fick våra diagnoser. Igenkänningsfaktorn var väldigt hög. Jag med min i drygt 4 1/2 år och han med sin ganska nya. Jag minns så väl känslan i början.

    Tack för ett tänkvärt inlägg! Kram ❤

  4. Min unge älskar sin hockeyträning. Vi curlar och fluffar kuddar runt henne så hon ska orka dit. Sedan kollar hon på film resten av dagen…

Kommentera

