Morgonfilosoferande

”Mamma, får jag ta mandelmassa?”

”Javisst. Men sen, min lilla prinsessa, är det dags för dig att äta frukost. För det är mitt jobb att se till att du får i dig mat oavsett om du känner att du är hungrig eller bara tror att du behöver godis.”

”Men mamma!”

”Det är ingen idé, hjärtat. När man varit mamma lika länge som jag har, då har ’dumma mamma’-blicken noll i skadepoäng. Den bekommer en inte ens. Mitt jobb är inte att göra dig nöjd, mitt jobb är att se till att du kan vara lycklig. Du blir kanske nöjd om du får spela i stället för att äta frukost, men om en timme eller så är du inte riktigt lika glad. Att inte äta bidrar inte till din lycka på lite längre sikt än ett par minuter.”

”Men från början då?”

”Hur menar du?”

”Jomen när barnen är små? Är det svårt att säga nej då?”

”Från början kan det vara svårt. Då tror man att ens jobb är att göra sitt barn nöjt, och när ens unge inte blir glad gör det ont i hjärtat.”

”Det blir ju kanske inte alltid så bra…”

”Näe, så är det. Fast från början ÄR det faktiskt ens jobb att göra sitt barn nöjt. För en bebis berättar bara om vad den behöver. Mat. Kramar. Sova.”

”Men sen börjar man vilja saker?”

”Ja. Sen börjar de vilja en massa grejer. Åka till Legoland i stället för att sova. Äta glass i stället för kvällsmat. Det finns en massa saker som barn vill, som kanske gör dem nöjda, men inte lyckliga på lång sikt. Och så är det förresten med vuxna också. Jag skulle till exempel vilja att det gick att leva på glass. Men oavsett vad jag tycker är glass inte ett fullvärdigt livsmedel.”

”Men mamma, var det inte bra att ha mormor från början då? När det var svårt att säga nej ibland?”

”Du vet, hjärtat, mitt problem i livet har aldrig varit att säga nej. Mitt problem har varit att säga ja.”

”Mmmmm.”

Kommentera

