Att sova eller inte sova är inte ens en fråga

Tänk så skönt att jag inte hann till senaste föräldramötet, med tanke på att man tydligen diskuterat tonåringarnas sömn.

När man har ett barn med en reell sömnstörning (som innebär att man själv sover för lite också) är det svårt att inte bli provocerad av saker som:

– Pekpinnar kring sömn.
– Folk som antar att det bara är att gå och lägga sig.
– Folk som inte sover fast de kan och sen är lite höhö om det. Det finns INGET TUFFT i att inte sova. Det är enbart dumt. Sov för allt i världen medan ni kan!
– Folk som inte får i säng sina helt vanliga ungar och sen har mage att beklaga sig över det. Not my circus. Not my monkeys.
– Folk som ska undervisa en om sömn. Jag vet redan allt jag rimligtvis kan VILJA veta om sömn, och då har jag bara skrapat på ytan av min faktiska kunskapsnivå. Det var inte kunskap som saknades. Tack ändå.

Jag kan tänka mig att det blir lite som att få höra ”jag är också ledsen ibland” för den som har en klinisk depression eller ”man ska inte göra galna grejer” för den som har bipolära skov. Man är så kräktrött på tyckare kring ämnet att det inte finns något oladdat att säga. Alls. Precis allt som sägs kan vara en förolämpning som kräver envig på liv och död.

mvh mamman som sover för lite, helt ofrivilligt, och där det helt klart slår sig på humöret. 😉

10 responses to “Att sova eller inte sova är inte ens en fråga

  1. Har precis samma sömn lösa nätter som du, med våra två underbara barn med speciella förmågor. Båda får M till hjälp då de har svårt att varva ner och sova och en av dem som vaknar varje natt och ropar efter oss. Prisar de ytterst få nätter som kan lätt räknas där man inte blir väckt och behöver gå upp och hämta. Idag var en sån dag då man får vara hemma med dem båda då de störde varandra och oss så ingen riktigt fick sova. För annars hade det gått åt skogen i skolan, så bättre att välja sina strider.

  2. Haha, tyckare finns det många av som är övertygade om att dom sitter inne med all sköns sanningar. Sömnstörning är ett mindre h-vete, vem än som är drabbad.

  3. Glöm inte den helt vidriga kommentaren – men alla barn är/gör så ibland…
    Eller – jag är också hemskt trött… När de vet att jag förra året var sängliggande (!) i åtta månader i mitt hem p g a utmattning. Och att jag ännu inte är frisk (men alltså bättre).

  4. Känner igen! Till slut blir man så trött att man inte ens känner det längre. Häromdagen slog det mig att jag hade sovit tre hela nätter i sträck och att det är första gången på 6,5 år. Det var fantastiskt, jag kände mig helt hög!

  5. Har funderat så mkt på detta…

    Finns det någon lösning for oss ”hopplösa” som gått i varenda kurs och kan sömnhygien och kbt-för-insomnia utantill?
    Jag fungerar ok med hjälp av melatonin, tyngdtäcke och rotation av lergigan, propovan och zoplidem, men är alltid orolig att de ska ta detta i från mig.

    Jag passar ju liksom inte in i mallen, det finns ingen underliggande anledning (annat än adhd då ;)) till att jag sover dåligt.

Kommentera

