Måste ungdomarna verkligen hålla med oss om allt?

Dagens lågaffektiva tanke om att ha att göra med tonåringar:

Vi måste inte alltid få ett svar. Vi måste inte alltid ens få en reaktion. De flesta tonåringar har en utmärkt förmåga att höra och ta till sig det vuxna säger, fast de inte visar det utåt.

Ofta är det viktigare att säga vissa saker än att få ett kvitto på att de håller med. Och eftersom verkligheten sällan ändras av vad en tonåring tycker finns ofta ingen orsak till att de behöver hålla med oss (öppet).

Jag har sagt det jag har sagt, ungdomen har hört det (försåvitt hen inte har hörlurar på sig ), och sen får jag lita till hens mer eller mindre goda omdöme, för om jag tjatar riskerar jag att hen försöker göra eller tycka tvärtemot mig, enbart för att hen blir irriterad, och därför tappar förmågan att tänka själv. Många tonåringar har en lättriggad vrångbroms. Det får vi som vuxna förhålla oss till.

Jag kan räkna upp massor av tillfällen då jag själv som ung kanske ignorerade eller rentutav gjorde uppror mot det vuxna sade. Det berodde inte på att jag inte hörde dem, och ibland inte ens på att jag inte höll med (fast det skulle jag aldrig ha erkänt då ). Det berodde helt enkelt på att som tonåring är man väldigt upptagen med att försöka förstå sig själv och sin plats i världen. Och det tar massor av energi. Dessutom försöker man lära sig självständighet, och det betyder att man ibland, kanske ofta, går till överdrift, i sina försök att hävda sin rätt till självbestämmande.

Det finns verkliga problem. Sådana måste vi förstås försöka hjälpa ungdomen att hitta lösningar på. Men massor av saker är inte jätteviktiga. Så länge ungdomen gör det hen ska, av de verkligt viktiga sakerna, spelar det ingen roll om hen gör det truligt. ”Attityd” hör ungdomen till. Det går över. I synnerhet när folk slutar behandla en som en trotsig barnunge .

Dragkamper om makten löser inga problem. Alls. Aldrig. Det har mina tonåringar lärt mig.

Kommentera

