Språköra

Den söta doften av solvärmd klöver ligger tung över Rudorna, de milsvida fält som tar sin början alldeles bakom vårt lilla gärde och sedan breder ut sig mot de blå bergskammarna i fjärran.

”Jag undrar varför det heter Rudorna?” säger jag. Namnet är gammalt. Ingen jag talat med minns längre vad det betyder, trots att dalmålet är i allra högsta grad levande och Köppebävisan sjungs ivrigt här varje skolavslutning.

”Vad menar du?” undrar Mathilda

”Jag undrar vad det betyder. Ordet. Vad det kommer ifrån.”

Mathilda ser konfunderad ut.

”Jag förstår inte vad du menar. Det betyder såklart ‘rutorna’. Alltså åkerlapparna som man odlar på.”

Hepp.

One response to “Språköra

  1. Mathilda har så klart helt rätt. Rud (samt ryd, red och röd) betyder ”röjd mark”. Rudorna torde alltså betyda ‘de röjda markerna’ som man kunde odla eller bygga sin gård på.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_ortnamnsefterled#-rud

Kommentera

