Trulig?

Inifrån vardagsrummet hör jag Mathilda säga högt: ”Hannah! Ja betyder ja, och nej betyder nej!”

Hannah har tydligen frågat Mathilda om hon vill ha mer pommes frites efter hamburgermiddagen. Och Mathilda har inte svarat så det hörts. Nu tycker hon att Hannah tjatar.

Lite senare går jag in i köket och där sitter Hannah.

”Hoppas du inte blev ledsen när Mathilda var trulig”, säger jag. Det är inte alltid kul att vara lillasyster till nån som råkar kasta möbler eller skrika när livet blir för mycket.

”Vad betyder trulig?” undrar hon.

”Hm. Sur. Arg, liksom. Tvär. Att man är lite tjurig.”

Hannah ser förvånad ut.

”Men Mathilda var inte sur? Hon var upptagen med att spela och hade inte tid att svara.”

”OK. Jag ville mest veta att du inte blev ledsen.”

”Näerå.”

1 – 0 till lillasyster med koll.

3 responses to “Trulig?

  1. Blir man lycklig eller inte när familjen liksom funkar på sitt eget sätt?

  2. Du känner naturligtvistill Chris Ulmer, men den här tyckte jag var så intressant och gav många bra infallsvinklar till hur man kan bemöta människor som upplever världen annorlunda;

  3. Tack snälla! 😀

Kommentera

