Andnöd av pinsamhet

Åkej. Ååååkej. Så här är det:

När man säger till en förälder till ett barn med extra allt:

”Nu beter hen sig sådär dåligt i skolan igen. Gör inte som hen ska. Springer iväg. Är kaxig och störig. Du måste prata med hen!”

Då betyder det i själva verket:

”Jag tror att din unge beter sig så här” – som barn med hens svårigheter vanligtvis gör när situationen hen befinner sig i blir för mycket – ”för att du inte har pratat med hen om lämpliga beteenden.”

Draget till sin spets kan man också uttrycka det så här:

”Jag vet så lite om funktionsnedsättningen jag är satt att hantera att jag tror att den går att uppfostra bort. Lite sund aga gör säkert blinda seende och lama gående, och hjärnor som saknar vissa funktioner utvecklas JÄTTEFORT av bestraffning.”

Och det är en så pinsamt okunnig sak att säga att den ger mig… andnöd. Det är inte av irritation som mitt skinn börjar klia. Inte av upprördhet som jag liksom vrider mig invärtes. Utan av pinsamhet över hur ett proffs kan säga något så okunnigt…?!

Trodde hen på riktigt att jag aldrig hade pratat med min unge om hur man beter sig? Eller att hens funktionsnedsättning skulle gå bort för att vi pratade om det? På riktigt…? Hur lite är det möjligt att veta om sitt jobb?

*Andnöd av pinsamhet*

8 responses to “Andnöd av pinsamhet

  1. Jag blir påmind om min brorson, 7 år. Han får gröna och röda prickar över en dag om han sköter sig. I bästa fall gör det ingen skada. Men vad säger det? ”Om du får en röd prick så är det för att du inte vill uppföra dig”

    Jag har inget emot att registrera när det går åt skogen men då får man även fundera på varför det gör det så att man kan fixa det. Om programmerare hade gjort program på deras sätt…

  2. Förstår din frustration. Försök tänk så här…
    Du är hens trygga punkt, den vuxen som betyder mest. Att just du talar med ditt barn om vad som hänt och pratar om hur man kunde gjort istället. Har större stödjande funktion än om ex läraren gör det. Det är du som är betydelsefull för ditt barn. Skolan är ofta svårhanterlig för barn med extra allt. Därför måste vi göra det tillsammans. Varje gång du samtalar med ditt barn så handleder du hen till ett bättre liv. Skolan ska hantera mycket men kan inte ersätta din betydelse.

    • Fast när barnet inte har några som helst problem att bete sig i något annat sammanhang än när skolan har helt orimliga situationer, då hjälper det inte att säga till barnet att bete sig. Då är det lärarna som ska bete sig. Därför pratar jag med dem.

      Min unge är helt på det klara med vad man gör och inte. Fullständigt. Det är INTE där skon klämmer, och om jag ska prata med barnet om det kommer det ju att innebära att jag säger sanningen. Nämligen att det är klart att det inte funkar så bra när de vuxna inte har fattat vad det är barnet inte alls tål på grund av sin annorlunda hjärnkonfiguration. Och jag ser ingen orsak att undergräva lärarnas auktoritet på det sättet.

  3. Wöörd!
    Extra aktuellt vid varje terminsslut…
    .. Same procedure as every terminsslut (oj, svengelska är inte alltid så lyckat!)

  4. Hahaha! Jag fick just andnöd av asgarv och pinsamhet när jag såg framför mig att jag mejlade den här texten till en viss lärare som har tagit för vana att ringa upp ett par gånger i veckan och meddela någon ”incident” som det är ”mycket viktigt att vi pratar med barnet om hemma”. Tack för den här helt klockrena texten!

  5. Fast den lite mer allvarliga sidan av det är att maken och jag just konstaterade att vi bemöter den här läraren på exakt samma vis som barnet. Vi lyssnar och hummar och bekräftar att vi hör, utan att hålla med och låter den ösa ur sig och säger att visst ska vi prata med barnet. Sedan ringer vi upp varandra i frustration och kommer överens om att vi inte ska säga något till barnet. Cirka två gånger i veckan. Vi har kollat upp att just den här läraren inte kommer att vara mentor mer efter lovet och gjort en deal med barnet om att vi bara väntar ut lovet eftersom den här läraren aldrig kommer att förstå. Det känns lättare att lära ungen att hantera läraren och stå ut några veckor än att förändra läraren. Sorgligt ändå.

Kommentera

