Mamma vet bäst

Att intressera sig för vad barnen håller på med är ett säkert sätt att kroka ihop deras intresse med mitt. Därför säger jag inte ”Kom ner nu!” till den gänglige elvaåringen med de långa armarna och benen, som ligger uppe i sin våningssäng och tittar på nåt i mobilen. Jag säger: ”Vad kollar du på?”

”5 minute crafts. Det är jätteroligt!” säger han, och visar mig skärmen. Någon syr något av en tröja. En sorts fåtölj? Eller en kudde? Nej, en hundbädd blir det såklart!

När filmen precis är klar, i den lilla pausen som uppstår innan uppmärksamheten riktas mot ett annat håll säger jag:

”Nu behöver du sätta på dig kläder. Och du behöver göra det fort! Om man lär sig att göra vardagliga saker fort har man mer tid över till saker som ’five minute crafts’.”

”Det har du ju helt rätt i!” utbrister elvaåringen. Med operaröst lägger han till:

”Mammaaaaaaa… vet bäst!”

Sen klättrar han snabbt ner ur våningssängen och pilar iväg efter sina dagkläder.

3 responses to “Mamma vet bäst

  1. Jennyinthewoods

    Så kul! Och fint! 😀

Kommentera

