Ta alltid reda på mer först

Påminner om att ”Hm, undrar vad som verkligen har hänt? Det här måste jag på ett neutralt sätt gräva i.” är den lämpligaste tanken när barn med NPF berättar om saker som hänt, kanske hemma eller i skolan, i synnerhet saker som låter konstiga, provocerande eller upprörande.

Eftersom rätt många av de här ungarna lika gärna kan citera någon ordagrant – inklusive dialekt och ljudeffekter – som ha missförstått alltihop å det grövsta. Eller så är det vi som missförstår, när korrekta fragment läggs ihop på ett sätt som skapar en felaktig bild av helheten.

Oavsett om barnets beskrivning är helt riktigt eller ej behöver vi alltid mer information innan vi kan bestämma oss för vad vi ska göra. Och för att få mer information behöver vi hålla oss lugna under tiden. Ställa icke-värderande, öppna frågor till alla inblandade, så att vi kan bilda oss en rimlig bild av ungefär vad som verkligen har hänt.

3 responses to “Ta alltid reda på mer först

  1. Klokt och viktigt, men är inte alltid lätt att förhålla sig så tyvärr. Fint att du påminner!

  2. Det där är så svårt med L. För hon tycks vara superempatisk. Hon känner alltid på sig vilket svar jag förväntar mig i det läget. Ibland ser hon då till att förklara att det inte alls är så (som jag tänkt men inte sagt) och ibland får jag för mig att hon anstränger sig för att vagga mig djupare i min villfarelse. Men inte är väl 5 åringar så manupulativa, autistiska eller inte?!

Kommentera

