Nog.

Det är hövligt att varna innan man biter, så betrakta er härmed som varnade.

Jag har fått väldigt nog av att vara tålmodig inför påpekanden om saker vi borde göra och människor som förklarar för mig att ”det är viktigt att”… Väldigt nog.

Det är inte så att vi prioriterar bort saker på kul i vår familj. För att vi inte har lust. Det är så att vi lever långt under energimässigt minimum. Det finns inte möjlighet att göra allt som är viktigt, eller bra, eller ens betraktas som nödvändigt.

Nästa gång någon förklarar för mig vad jag borde prioritera, hinna eller orka reser jag mig och går. För att alternativet vore bra mycket otrevligare för alla parter. Och för att jag inte har någon som helst skyldighet att ursäkta mig eller förklara mig, inför någon annan än min familj.

Over and out.

14 responses to “Nog.

  1. Rätt. Man väljer själv vad man vill, kan eller känner för att göra. Allt annat är idioti.

  2. Du påminner mig om något som Amelie skrev för ett år sedan
    https://skadligatankar.wordpress.com/2016/05/26/jag-racker-som-jag-ar/
    Jag skulle aldrig våga säga att du borde läsa det dock 😉
    Senaste året har jag blivit mer och mer allergisk mot ordet ”borde”. Så ofta som den döljer känslor utan någon koppling till fakta. ”Nej jag behöver egentligen inte åka iväg på alla kalas”.

  3. Åh, men visst får det väl ändå vara ok att hugga utan förvarning ibland? När det till slut stjäl mer energi för att hålla det inne utan att explodera? Eller man riskerar att kräkas över någon som verkligen inte förtjänar det? Som den energilösa familjen där ett litet bett får helt absurda konsekvenser. Chansen att den som kom med tipset skakar av sig en utskällning inom ett dygn är dessutom ganska stor. Trots det kan jag inte låta bli att beundra dig om det räcker med ett pyrande blogginlägg.

    Ofta är det som att du skriver precis det jag känner och just det jag skulle behöva ord för att förklara för min omgivning. Har man inte barn med NPF så är det bara så att det är fullkomligt omöjligt att sätta sig in i hur lamslående, först en, individs energilöshet är, och hur den sen slår ut hela familjen. Det är även svårare att se hur olika alla människor är, för de har aldrig tvingats testa sig fram för varje individ och har ofta kunnat prioritera sig själva och sitt sätt högre… för det är inte det by far sämsta valet, vilket det alltid är för mig iaf.

    Jag hade önskat att jag kunde ana den insikten i min omgivning. Just att de aldrig kan förstå och därför blir vartenda tips om vad som borde gå, måste funka, är bra för alla osv helt offside. För det är med deras begränsade erfarenhet som det funkar. Men jag har testat det sättet!!! Jag är inte dum! Det hade gett mig tusen gånger mer stöd att någon sa att de inte förstod, och kanske hjälpte med den där grejen som faktiskt är superviktig och som inte får missas.

  4. Jennyinthewoods

    Har varit lite dålig på att kommentera men läser tacksamt allt du skriver.

    Normen: vad man borde göra, hur man borde ha det, hur barn ”ska va” ( och vuxna också för den delen)…. Den där normen gör mig så stressad faktiskt. Och folk är ju så omedvetna om sin okunskap! Även personer jag verkligen trodde mer om. Tyvärr uppstår oftast en stor otillräcklighetskänsla i mig då. Inte så uppbyggligt…

    Hoppas ni haft en ok påsk 🐣

  5. Inte riktigt samma sak, men påminner mig om hur provocerande jag och maken blev av en artikel i DN om någon som ”väljer att leva stressfritt” vilket innebär eftermiddagstupplurar, yoga och lymfmassage, att stirra ut i tomma intet och att ”tillåta sig själv att bara ha tråkigt”. Antar att sova ordentligt ingick också. Ha. Ha. Ja, för det är ju verkligen helt valfritt. Varför har jag inte tänkt på det 😉

  6. Faller i samma kategorin som när jag får höra (främst från fritids); att jag måste förklara ordentligt för *valfritt barn* så att de förstår och därmed uppför sig inom förväntade ramarna, eftersom anledningen måste ju vara för att vi föräldrar inte förmedlat vikten av att ”skärpa till sig”, ”uppföra sig” eller allmänt bara vara som ”alla andra” och smälta in.

    • Det är då man bara vill utbrista nåt i stil med ”Tänkte inte på det. Tack för tipset!” 😉

      • Eller när man får tips av förskolepedagoger att man kanske borde lägga barnet lite tidigare för det verkar lite trött. Och man har plöjt allt man hittar om barn och sömn för man tycker det är såååå kul att ägna hela kvällarna åt att försöka få barn att sova. Tack och lov att barnet numera får melatonin och oftast somnar. Det hjälpte liksom inte med ”bra sovrutiner” och ”lägga lite tidigare”.

      • Hehe, exakt så!

Kommentera

