Hjärnklarheter

”Forskarna har upptäckt att bebisar tänker att de pratar medan de fortfarande är pyttesmå”, säger jag vid frukostbordet.

”Va?! Har de inte upptäckt det förrän nu? Det listade jag ut för länge sen!” utbrister nioåringen.

”Att de tänker i ord?” undrar maken.

”Nja, inte bara ord, det är rent motoriskt. De tänker att de pratar med munnen. Även när andra pratar.”

”Ja, såklart? Hur skulle de annars kunna lära sig att prata, om de inte först tänkte sig att de pratade…?”

Nioåringen skakar långsamt på huvudet, helt tagen av att tanken på att det finns vuxna som inte har förstått detta självklara om inlärning.

Jag har närt en hjärnforskare vid min barm.

One response to “Hjärnklarheter

  1. Din hjärnforskare och alla de andra hjärnforskarna har säkert rätt…Men min upplevelse av barnens lära-sig-tala fas var att de mest tog sats och lät tills det började låta som ord. Eller ja för nt-barnet såg det ut så. L har ju dyspraxi så det som kom ut blev liksom inte till vanliga ord. Hon har fått kämpa hårt,med hjälp av en duktig logoped och envisa föräldrar, för att det ska bli ord som andra förstår.

    Men härligt att 9 åringen redan har kirrat en lysande karriär.

Kommentera

