Orsak och verkan i komplicerade sammanhang

”Du menar att du inte alls anar VARFÖR vi tjatar på dig?” säger jag neutralt.

”Näej!” fräser Mathilda.

”OK. Det beror på att du har hållit på att lägga dig i tre timmar och nu är du uppe igen.”

”För det behöver ni väl inte tjata!”

”Det finns ett väldigt lätt sätt att få folk att sluta tjata. Man kan göra det man ska, så slutar de direkt.”

Mathilda fnyser. Hon är inte alls road, och kanske inte heller helt övertygad. Skulle nåt hon gör verkligen kunna spela roll för hur andra beter sig? Bah, humbug!

One response to “Orsak och verkan i komplicerade sammanhang

  1. Ja, det är konstigt, det är så lätt att tjata, alla gör det, även jag, sen är det väl ingen som tjat faktiskt funkar på? Detta är ett mysterium i den mänskliga tillvaron.

    Jag brukar ibland förklara för folk att ju mer de tjatar, ju längre tid tar det för mig att göra något… men oj vad många år jag förlorade innan jag kom på detta. Och det hindrar mig inte från att tjata på andra, haha.

Kommentera

