När mer tid inte räcker

Ni vet den där morgonen då alternativet ”Se till att det finns mer tid” inte funkar, för att barnet ifråga liksom bara flummar bort all tid som ges, ju mer tid desto mer flum, och det man borde ha gjort var att gå med barnet varje steg på vägen, fast man upptäcker inte det förrän i efterhand? Den morgonen.

19 responses to “När mer tid inte räcker

  1. Den morgonen kommer man för sent 😀

  2. Jo tack. Den där morgonen då man inser att man inte borde ha gått på toa, trots att man behövde, för att ingen annan har sagt till barnet att det behöver tugga.

  3. Ja, den morgonen… Det går inte att ta höjd för allt och det borde finnas ett tillägg i diagnosen riktad till omvärlden: Dispens att komma försent. För visst känner man sig korkad som förälder gentemot barnet… men det dåliga samvetet för förseningen och det underförstådda att både förälder och barn ska ha dåligt samvete… den biten hade jag så gärna sluppit.

  4. Sonen har faktiskt tillstånd att komma för sent. Alla inkl skolan förstår att en missad lektion på morgonen är bättre än att han inte kommer alls, eller att han stressar dit och sedan får lov att gå hem efter en lektion och i regel inte klarar att komma nästa dag heller.

    Jag är så otroligt tacksam att skolan förstår.

    • Fantastiskt! Hoppet lever.

      Har en pedagog på min sons förskola som lagt över allt ansvar för en pedagogs arbetstider på honom och mig som förälder. Vi ombeds i princip schemalägga vilka dagar ”vi tänker komma senare” så att pedagogen inte ”tvingas börja jobba en timme tidigare”.

      Jo tack… Den dag förskolan tar ansvar för att inte dränera honom på energi så att vi behöver ta ledigt eller sovmorgon med kort varsel så kan de räkna med att vi nästan alltid är i tid.

      • :O Men hjälp! Vi har visserligen inget ”tillstånd att komma tidigare”, men jag förutsätter (och upplever) att pedagogerna har förståelse för att det ibland låser sig.

      • De andra pedagogerna är mycket bättre. Men det är helt klart så att den här pedagogen saknar kunskap och tar sig rätten att gå emot det rektorn uttalat som förhållningsregler. Hon kan ringa och be oss stanna hemma om de är kort om personal.

        Hanteringen av min son bygger nu på relation till vissa individer, så vi har honom hellre hemma de dagar de är borta. Men det är att lindra symtom istället för att komma tillrätta med problemet.

        Just nu är det eventuellt mer regel än undantag att vi tvingas stanna hemma eller komma senare. Jag kan inte förmå mig skicka iväg honom de dagar då han är dränerad pga understimulans och brist på struktur.

  5. Vi är inne i ett sånt stim nu så jag tror vi är i himmelriket! Nt 8 åringen är helt självgående på morgonen och tackar dessutom artigt om jag glömt det och ställt fram hans frukost. L behöver visserligen bäras från sängen till frukosten men efter första tuggan så bara gör hon allt precis som hon ska! Hon hinner tom leka innan vi ska gå till världens bästaförskola som aldrig skulle bråka om att vi kommer sent. Sen vill jag inte vara för 8 åringens skull. Han måste ju få komma i tid till skolan.

  6. Ja hjälp. Min son har f n på prov att han börjar 9:30 alla dagar. Ganska praktiskt. Fast inte det som väger tyngst han brukar komma iväg, nästan iaf, tio minuter senare än han borde, men iväg.
    Lillasyster har satt larmet i sin telefon på klockan sex. Hon är den enda som inte vaknar av det, helst har hon dessutom lagt den på något ställe där vi andra inte hittar den, bara hör den. Med te och medicin på sängen får jag med möda upp henne efter sju. Sedan mejlar jag hennes lärare vid åttasnåret för att berätta hur sen jag tror hon är idag.
    Jag HAR testat att väcka tidigare och då går det helt enkelt bara långsammare. Ett tu tre har hon fastnat i vad hon ska göra med håret, vilka kläder, eller kanske drabbas av städiver …. börjar läsa något. Eller något med telefonen. OK punktmarkera hela vägen? Då kommer troligen stort utbrott istället. Hon kan SJÄLV, hon vill vara i fred och privat! CHILLA mamma!
    AHHHH jag vet ju att hon inte håller sig på spåret själv, iaf ofta inte. Så femminutersmetoden ungefär. kolla med jämna mellanrum inte för tätt, vredersutbrott är kontraproduktivt, inte för glest så det blir för långa uppehåll….

Kommentera

