Migrän 101

En god vän bad mig berätta lite om migrän och hur man kan behandla det, särskilt i kombination med spänningshuvudvärk, och jag tänkte att kanske kan fler ha nytta av det.

Kombinationen av migrän och spänningshuvudvärk är jättevanlig. Det är en rundgång kan man säga, spänningar kan trigga migrän och migrän kan skapa spänningar, man kan ha olika typer osv. Några saker som kan hjälpa:

  • Grunden, prio ett, är långsamma förändringar och jämnhet i allt. Sova samma tider (jag sade inte att det var görbart, bara att det hjälper), jämnt blodsocker, jämn vätskebalans, jämna hormoner, jämna känslor. I den mån man rår över de här sakerna hjälper det att försöka hålla sig till dem.
  • Många är hjälpta av ett lite högre saltintag och att dricka ganska mycket. Gärna seltin salt.
  • Melatonin typ 3 mg varje kväll.
  • Magnesiumtillskott varje dag som förebyggande,
  • bra D-vitaminnivåer (D-vitamintillskott hela höst-vinter-vår-perioden) och
  • ev annan medicinering får man se till att det inte triggar migrän.
  • Astma under kontroll hjälper också.

Att behandla själva anfallet…

Om kyla hjälper finns en god chans att värme, typ vetesäck, på fötterna och/eller nacke hjälper också. Detta för att kyla triggar reflexer som öppnar upp blodkärlen i extremiteterna så de inte ska förfrysa, men värme gör ju samma sak. Jag vadar helst i kallt vatten (på sommaren alltså), för att bryta ett anfall som är på gång, men värme på fötterna funkar också, fast inte riktigt lika snabbt.

Sen får man ju försöka fundera över triggers, vad är det som startar migränen? Viktigt att veta är att chokladsug och sockersug är vanliga prodrom, dvs många tror att de får migrän av dem, fast migränanfallet redan är på väg (märks 0,5-3 dagar innan ungefär).

Migrän när hormonnivåerna ändras i menscykeln är också jättevanligt, minipiller kan ta udden av det.

Att massera hela skalpen kan faktiskt hjälpa riktigt bra, både som smärtlindring och som förebyggande, särskilt bak i nacken på det som sticker ut av skallbasen så att säga. Man tänker som vid muskelsmärta, att man kan trycka med jämnt tryck på samma punkt tills smärtan där avtar, då har blodgenomströmningen ökat.

Det finns en sorts piercing som vissa har hjälp av, daith kallas den.

Syrgas kan avbryta anfall, själv hyperventilerar jag såpass lätt att jag enkelt kan bli yr bara av flera djupa andetag i rad.

Även magnesiumdropp på sjukhus kan ha god effekt, främst hos kvinnor med hormonrelaterad migrän med aura.

Det finns såklart tusen andra saker man kan testa. Åsa Stenström har skrivit en utmärkt bok om det ”Mindre migrän, mera liv”. Själv älskar jag min Cefaly, en sorts TENS-apparat för att stimulera trigeminusnerven (eller ja, det är vad man tror att den gör).

För att bryta kroniska migränskov finns en behandling som är ganska ny som heter Allevio. Man bedövar en nerv inne i näsan med en liten droppslang och vanlig bedövningsvätska, typ emla. När bedövningen släpper har migränsmärtan också släppt. En enkel, billig och icke-invasiv behandling.

Den här tiden på året är ju tyvärr problematisk för de flesta. När ljuset ändras, det ofta kommer in lågtryck osv. Man vet inte riktigt varför, men vår och höst har de flesta fler migränanfall. Det kan ju relatera till den här spännande studien jag läste om häromdagen, om variationer i arbetsminne och koncentration över året.

Idag tänker vi oss att migrän fungerar ungefär så här:

Något gör migränikerns hjärna lite mer benägen att reagera på saker som inte är ”som vanligt”. Man kan tänka på det som en förhöjd ångestbenägenhet, men det är inte alls säkert att personen ifråga upplever någon ångest, så det är mer i termer av vad neuronerna gör, inte hur man upplever det. Cortex är hyperreaktivt, reagerar mer okontrollerat på stimuli än hos andra.

Av någon orsak drar dessa reaktioner ibland iväg och blir en sorts lavin. Man tror att det kanske startar med regleringssvårigheter i hypofysen, det är ett hett spår i forskningen idag. Från början går det långsamt, och därför kan ett anfall vara på väg i flera dagar, men så småningom blir det akut, och då startar en våg av överaktivitet över hjärnans yta.

Eftersom hjärnan har funktioner för att skydda sig från skador vid tex stroke resulterar överaktiviteten i att neuronerna i det område som reagerat för mycket stängs av, tillfälligt, bara för en kort stund. Men de angränsande neuronerna har redan fått signalerna och skickar dem vidare, och en våg av överaktivitet följt av tystnad drar över hjärnans yta, ofta från syncenter längst bak och sedan framåt. Det här kallas för en cortcal spreading depression, CSD. Det är ungefär som ett tomtebloss brinner, bara i en del i taget, tills den delen brinner ut och nästa tar vid. Långsamt kryper överaktivitetszonen över hjärnytan.

Under den här perioden upplever man aurasymtom om man har migrän med aura. Eftersom det ofta börjar i syncentrum ser många personer prickar, blixtar eller liknande, men migränanfallet kan påverka vilken del av hjärnan som helst, så även andra förändrade sinnesintryck eller störningar av funktioner är vanliga. Afasi och lukthallucinationer är t ex mycket vanligt, medan att höra röster som samtalar eller musik, dvs ljudhallucinationer, är ganska ovanligt.

Sedan ska hjärnan återhämta sig efter detta, som ju är ungefär vad som sker vid en stroke eller ett epileptiskt anfall, fast av andra orsaker (och givetvis utan direkt vävnadsskada som vid en stroke), och det tar ett par dagar. Under den tiden är hjärnan känslig för intryck och en ny CSD kan lätt starta. Det blir väldigt lätt en ond cirkel.

Vad själva migränsmärtan består av vet man inte riktigt, men det är troligen en sorts allodyni, dvs att vanliga sinnesintryck gör ont trots att de inte borde det, eller i alla fall mer ont än de borde. Man kan tänka på det som tillfälligt förstärkta perceptionsstörningar, ibland ensidiga.

Efter migränanfallet, när smärtan och/eller de andra symtomen upphör (sjösjuka är en ganska bra beskrivning 😉 ) är man i det som kallas för postdromfasen. Ofta blir man väldigt, väldigt trött. Alla hjärnfunktioner går på halvfart, och risken för nya anfall är stor. Här får man må så bra man kan, att dricka rejält och äta baksmällemat är ett tips som funkar för många.

Och sen är man slutligen tillbaka till sitt normala, hyperreaktiva jag. Ungefär 4-7 dagar senare.

Sammanfattningen: Migränhjärnan har svårt för förändringar. När saker ändras för fort går det överstyr, med ett party i hjärnan som sprider sig som ringar över en vattenyta, och påföljande blackout. Efter det är man förklarligt sänkt ett tag. 😉

Det allra viktigaste rådet är dock pacing. Att lära sig hur mycket man kan avvika från ”samma lika, hela tiden”, och hålla sig inom det. Det här är inte det råd läkare kommer att ge. Men i realiteten är migrän en kronisk sjukdom. Som astma eller IBS. Man har det och kommer alltid att ha det. Beroende på livet och hur man hittar sätt att förebygga kommer man att må bättre eller sämre i perioder. Men själva grunden finns där. Man har en hjärna som tål vissa saker sämre än andra. Därför är det i vardagen man förebygger migrän bäst.

Annonser

9 responses to “Migrän 101

  1. Åh, bra sammanfattning! Och så känner jag mig stolt över att jag är en barnläkare som säger just precis det där som du skrev sist! Jag uttrycker det ofta som att kroppen gillar rutiner. Att äta och sova och träna tillräckligt och vid samma tidpunkter varje dag. 🙂

    Andra saker, som det dr med magnesiumet behöver jag visst läsa på mer igen, märker jag…

    • 😀 Precis så är det, man har en hjärna som föredrar samma-lika. På ett märkligt och ibland frustrerande sätt (även att sova ut en morgon kan trigga migrän, så att säga, trots att sömnen var välbehövlig).

      Det händer ju otroligt mycket inom migränområdet, och som migräniker med en ovanlig form som lätt blir kronisk är jag mer eller mindre tvingad att hålla koll. Magnesium, B2 (fast jag skulle säga alla B-vitaminer), Q10 och för den allergibenägna delen av befolkningen D-vitamin är väl de profylax på tillskottssidan som har mest evidens (jag tänker inte kalla dem naturliga. Det finns inget naturligt i att äta 400mg B2, utan är en klar medicinsk dos). Och melatonin just till barn!

  2. Tack för en bra förklaring till bakfyllan.

    Min första migrän var i mellanstadiet. Varje onsdag hade vi vikarie, varje onsdag var det stökigt och varje onsdag hade jag migrän. Sen jag slutade som konsult är det tack och lov sällan som jag får det. Jag har dock börjat ta diklofenak preventivt när jag får tillbaka tentor. Inte direkt så att jag är orolig för resultatet men tydligen finns det en anspänning där ändå för det var ganska tydligt samband med migrän.

  3. Nog det bästa jag läst när det kommer till beskrivning av migrän, känner igen mig på pricken! Svårt dock att ta till mig att jag har en kronisk sjukdom, har haft migrän länge men diagnos först förra året. Ska nu ladda upp med tillskotten du föreslår, har nämligen en ökande frekvens på anfallen.
    Men en fråga, vet du något om migrän och koppling till myofasciala triggerpunkter? Jag har nämligen alltid migrän på höger sida med tillhörande ömmande knutor i axeln. Är nyfiken på om knutorna ger migränen eller vice versa…

    • Det kan vara åt båda hållen – samtidigt. 😉 Värk är inte en höjdare för musklerna och man spänner sig lätt. Spänningar i musklerna kan trigga huvudvärk. Men det kan också vara så att det handlar om någon underliggande faktor som skapar båda tillstånden. Jag tror inte man vet det idag. Värk i nacke och axlar är ett ofta beskrivet migränsymtom, men det är ju ingalunda bara migräniker som har. Så jag lutar ändå åt att det kanske är migränen som förhöjer ömheten. Att knutorna finns på båda sidor, men bara ömmar på migränsidan.

    • Däremot är det så att just att massera triggerpunkter så att de liksom släpper, i synnerhet på skalpen och i nacken, faktiskt kan minska migränfrekvens, och även lindra smärta.

      • Tack för dina svar! Ja fasiken hönan eller ägget. Men som du skriver så tycker jag också att massage (både tryckande massage vid smärta och lätt massage när muskeln är avslappnad) lindrar om än inte botar. Ska nu bara se hur de ömmande knutorna hänger samman med stress.. Detektivarbetet fortsätter!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s