Självinsikt

”Godnatt. Jag går och lägger mig nu”, säger Mathilda. Som vanligt uttalar hon varje ord perfekt.

Det som är mindre vanligt är att hon har feber. Och att hon nyss självmant gick ut i köket, och utan ett ord började lassa upp makaroner från middagen på en tallrik, för att hon var hungrig. Sånt gör hon inte själv. Det händer bara inte. Hon känner knappt att hon är hungrig på egen hand. Och nu har hon tömt tallriken, på bara några minuter. I stället för den obligatoriska mat-timmen.

”Är du klar med kvällsrutinen?” frågar jag.

”Nej, inte med allt. Men om jag inte lägger mig nu kommer jag att bli för trött för att orka sova.”

”OK. Sov gott, hjärtat.”

2 responses to “Självinsikt

  1. När man står mitt uppe i alltihop så glömmer man lätt att de här människorna utvecklas de också. Allt är inte NPF, det är en helt vanlig unge inblandad också!
    Som växer upp och har sig. Fast de gör det inte enligt standardmallen. Men de gör det.
    Somt blir lättare med tiden annat blir svårare. Men det som blir lättare överväger.

Kommentera

