Ansvar eller vem som har rätt att bestämma över vem

På morgonen tittade vi på Bo Hejlskov Elvén på datorn. Det var egentligen bara för att se två bilder, den glada damen och den mindre glada damen. Men Mathilda tyckte det var intressant och videon blev att gå.

Bo pratade om etik. Vem har rätt att bestämma över vem? Vad är rimligt? Hur ser vi på mänskliga rättigheter i omvårdnadssituationer? Så sade han:

”Om min fru sade ‘du får inget kaffe förrän du har gått en promenad’… Alltså det blir inte bra.”

Mathilda kontrade direkt:

”Det var väl inte så svårt. Han få väl ta en promenad och köpa kaffe på vägen!”

Så vi pratade en stund om att det här är en analog. En liknelse. Ett sätt för oss att kolla upp om det vi håller på med verkligen är ok, genom att tänka: ”Skulle jag behandla en jämlike på samma sätt?”

Då uppstod problemet att förklara vem som är ens jämlike, och vem som kanske inte är det.

”Jomen du vet, Mathilda, människor tänker på nåt som kallas status. Det handlar om… vem som är värd mest”, sade jag.

Mathilda tittade frågande på mig. Någon sorts jämförande värde mellan människor tyckte hon bara verkar dumt, så kan man ju inte räkna.

”OK. Men status handlar om vem som bestämmer, kan man säga.”

Mathilda lyste upp:

”Aha! Du menar ansvar!”

”Det hade man ju kunnat önska. Men människor tänker sig att vissa har rätt att bestämma över andra. ”

”Men… Det är ju bara fånigt?”

Chocken i Mathildas ansikte var total. Varför skulle någon inbilla sig att de kunde bestämma över någon annan?

Lite senare på dagen bestämde jag mig för att ta upp ämnet igen.

”Du vet, Mathilda, en del människor tror ju att ledarskap betyder att man bestämmer över andra.”

”Ja, för att man tänker på deras bästa. Ansvar.”

”Ja, det är sant att ledarskap bygger på ansvar. Människor låter den leda som de litar på ska göra det bra. Men många människor tror att ledarskap är… Makt. Alltså att jag bestämmer vad alla andra ska göra, och jag behöver inte bry mig om att ta hand om hur det blir.”

”Men… Man kan ju inte bestämma över andra. Om de inte gör som man vill då? Och varför? Så jobbigt!”

Kommentera

