Bortkastad diplomati

Diskuterar anpassning med elvaåringen. Många uppgifter är svåra för honom, inte för att han inte kan svaret, utan för att han inte förstår frågorna. Saker som att välja, tycka eller gradera är näst intill omöjliga för honom. Till skillnad från saker som att aldrig använda felaktiga böjningar, stava rätt på alla ord han någonsin sett, eller räkna ut matteuppgifter i huvudet fortare än han kan skriva ner dem.

Jag försöker skona hans självkänsla så jag säger lite diplomatiskt:

”Du vet, du är ju väldigt smart men ibland är det inte så tydligt i uppgifterna vad du ska göra…”

Men det har jag inget för. Han faller engagerat och med ett lyckligt leende in i ämnet:

”Och ibland fattar jag ingenting! Jag kommer inte ens på nåt att svara!”

Kommentera

