Vad händer med Kalle?

Fantastiska nyheter, hörrni! Boken ”Vad händer med Kalle” ligger nu ute som websida på https://kalleboken.hjelm.se/ .

Det här var den enda bok jag kunde identifiera mig med när det först var något med Mathilda. När vi först fick höra ordet autism.

För ”alla andra” föräldrar jag läste om verkade tillfreds med att få livet upp-och-ner-vänt. Med vaknätter och utbrottsveckor. Men jag och Fredrik. Vi var inte tillfreds. Vi var arga, och ledsna, och uppgivna, och upprivna, och ensamma. Så kändes det då. Och idag när jag bläddrar i boken igen får jag samma känsla. Gemenskap. Skitliv. Men också, så småningom, hopp och försoning.

Läs den!

6 responses to “Vad händer med Kalle?

  1. Boken är väldigt fin. Men samtidigt – vilken ilska jag känner! Den här familjen får hjälp nästan innan de ens behöver den. Resurspersoner trollas fram. Stöd och hjälp ges. Information om vårdbidrag ges i handen. Vilken jävla räkmacka de har, på ett sätt.
    Skillnaden mot min verklighet blir så oändligt stor att jag inte kan sluta gråta.

  2. Tack för tipset!
    Nu har jag sträckläst den. Väldigt fin. Min största igenkänning var i deras möte med BVC psykologen. Vi hade en liknande upplevelse med den första psykologen vi träffade. Hon sa att vår unge var autistisk efter ha träffat henne i tio minuter. Det gjorde mig förbannad och jag tvivlar fortfarande på om hon tog det på rätt grejer. Men idag tvivlar jag inte på att hon har autism även om det knappt är märkbart jämfört med Kalle.

    • Samma här! Jag var iofs redan inne på att det ”var nåt” med vårt barn och tacksam över att bvc-psykologen såg samma sak och såg till att remittera vidare. Men tyckte ändå att hon överreagerade just där och då – när han inte var på humör och ville göra det hon bad honom om. Har ofta tänkt på hur viktigt det är med bemötande och hur man lämnar besked – hade vi som föräldrar inte redan varit lyhörda och öppna för att söka hjälp hade vi nog kunnat tvärbromsa där och då och därmed fördröjt hela processen – och försenat möjligheten till utredning osv.

  3. Vilken fin bok. Tack för tipset.

Kommentera

