Fokus-överraskning

Vi försöker få styr på ADHD-medicinen, men det är svårt för Mathilda att beskriva vad hon upplever, så jag försöker hitta var nånstans det är vi tappar bort varandra i samtalet.

”Mathilda. Vet du hur det känns att vara ofokuserad?”

”Ja det är när man sitter och försöker koncentrera sig, och sen ba’ är man uppe och springer runt helt plötsligt…?!”

Hahaha! Tror vi kan konstatera att Mathilda vet vad ofokuserad är… 😉

10 responses to “Fokus-överraskning

  1. Jag hörde på radio om en psykologiforskare, australiensare bosatt i Danmark som forskade på hur en promenad på 30 minuter i skog och grönska ökar barns fokus under resten av dagen. Han gjorde samma test med barn utan diagnos och barn med ADHD diagnos och med eller utan sin dagliga ADHD medicin och med placebo medicin och så med eller utan skogspromenad. Och han poängterade gång på gång att medicinen var något bra och var till jätte nytta men att där behövdes forskning på barn och koncentration. Vad tänker du om sånt? Om natur för att öka koncentration?

    Tyvärr minns jag inte hans namn, det var på dansk radio igår.

    • Jag är skeptisk men försiktigt positiv. Vilket låter som en motsättning, men inte är så konstigt som det låter.

      Det finns positiva effekter av en massa saker på koncentrationen. Naturen är en av dem. Men hade det räckt med dem hade medicin aldrig behövts. Det är lite som ett reklamerbjudande på nätet, saker som låter för bra för att vara sanna är oftast för bra för att vara sanna. Eller som mina glasögon mot närsynthet; hade det hjälpt tillräckligt att kisa hade jag såklart inte haft glasögon. För det hjälper att kisa. Fast inte tillräckligt bra för att trumfa glasögon. Och kisar man för ofta och för länge får man huvudvärk, en otrevlig biverkning.

      Så någon sorts ”skogspromenader i stället för medicin” kommer vi nog aldrig att se. Men. Sen handlar det ju om att optimera behandlingen. Att må så bra som möjligt.

      ADHD – medicin är det bästa vi kan göra, det är med stor marginal överlägset alla andra insatser, både i omfattning av effekten och hur många som blir hjälpta av den. Men de blir inte tillräckligt hjälpta. Inte så att de får normal förmåga och normala liv. Därtill kommer de som av olika orsaker inte kan ta medicin, till exempel på grund av svåra biverkningar, och den lilla men viktiga grupp som inte blir hjälpt av någon av de ADHD-mediciner vi har idag. Personer med ADHD får inte en normal funktionsförmåga, oavsett om de medicinerar eller ej. Mycket återstår att göra.

      Och här kommer en massa ny och spännande forskning in. De hetaste spåren skulle jag säga, hittar vi idag inom en fåra som innehåller saker som stressreducering, mindfulness och flow. Och de tre sakerna är starkt förknippade med till exempel naturupplevelser.

      Så absolut, det finns goda skäl att forska kring skogspromenader eller naturvistelser för personer med ADHD. Dels för att klarlägga vilken nytta de kan göra som ett komplement till annan behandling, t ex medicin – så att vi inte går runt och har en massa fördomar åt olika håll som vi sedan baserar våra råd på. Dels för att förstå mer om vad ADHD är. Ju mer vi förstår om exakt vad som händer i hjärnan som påverkar koncentrationen, desto bättre kan vi skräddarsy framtidens behandlingar. Skogspromenader kan innehålla nycklar även till andra, effektiva behandlingar av ADHD i framtiden.

  2. Alltså jag försökte skriva att han, forskaren var jätte positiv till just medicin. Men jag blev ändå liksom tagen av att det var ett nytt område att forska inom. Barn och förmågan att fokusera.

    Och forskaren hade inte forskat klart och han var också inne på att det ju var lika positivt för icke diagnostiserade barn. Precis som du skriver så tillskriver han de positiva resultatet att hjärnan får en paus, stressen sjunker. Och han hade inte gjort någon långtidsstudieutan bara mött fokus liksom i kort perspektiv.

    Och just jag är verkligen inte heller emot medicin alls. Jag bara börjar lära mig om hur barn tänker och vad jag som vuxen faktiskt kan göra helt gratis för att öka sannolikhet för utveckling.

    Men tack för ditt svar. Och hoppas inte du kände det som att jag sa emot dig …jag bara funderade…

    • Nej men det framgick väl klart och tydligt av ditt första inlägg? Tog absolut inte illa upp.

      • Alltså en sak till han sa forskaren (stör mig att jag inte minns namnet. Är i den åldern då jag plötsligt jan komma på det igen. Hoppas det händer.) att studenter utan diagnos i Australien tog ADHD medicin för att boosta sitt focus vid studier och just det tyckte han nog var lite att ta i.

      • Ja, det är relativt vanligt att man gör, och dumt, medicin är ju medicin. Men i studier så har man visat att det inte ger någon direkt effekt för personer utan ADHD att ta centralstimulerande medel, cs. I en studie tex fick ett antal vuxna med och utan adhd göra tester med och utan cs. Personerna utan ADHD tyckte det gick bättre med cs, men de hade samma resultat. De bara kände sig lite mer pepp. Personerna med ADHD fick verkligen bättre resultat med medicinen.

  3. Efter att ha läst boken om Kalle så förstår jag att du är skeptisk mot att ”forskare vill ha skogspromenad mot autism”. Men jag uppfattade det verkligen inte på det viset utan att han ville nog forska om nyttan av skogspromenader FÖR fokus. Och forskning på barn. Där finns uppenbarligen bara studier på vuxna och natur och fokus.

    • Oj, jag trodde jag hade förklarat att jag både tror att det kan hjälpa och tycker det är viktig forskning? Ursäkta om jag var otydlig. Skeptisk är jag enbart såtillvida att det är irriterande att människor vi möter ofta tolkar sån här forskning som quick fixes. Och det är det ju inte. Det är jättepositivt att forskningen görs, och viktigt.

  4. Jag vet att du redan förstått. Jag ville nog bara själv vara övertydlig så ALLA fattar att jag verkligen inte är ute efter att sätta dit någon. Jag tänker bara högt. Och så måste jag erkänna att ämnet med HUR BARN TÄNKER ligger mig varmt om hjärtat. Har själv fem barn. Några lite udda…högbegåvade/nördar och alla fem har många vänner som använder vårt hem flitigt. Jag verkligen älskar att iaktta ….se lite extra noga och fundera vidare. Jag tror jag skulle vilja jobba med sånt här. Barn med vuxna som behöver vara extra ”titt-samma”.

    Du är bra, bäst tror jag. Kram till dig!

Kommentera

