Tänk en liten stund innan du delar anti-medicinlänkar nästa gång

Barnet ska testa en ny ADHD-medicin. Ett tag nu har barnet varit utan. All medicin fungerar inte med alla barn, nämligen.

Man börjar på låg dos, som alltid. Jättelåg dos. Så låg att man kan räkna med några timmars effekt, som allra bäst. Mamman räknade inte med någon skillnad överhuvudtaget. Men där fick hon tji.

Bara två gånger på den dryga veckan som gått med den nya medicinen har barnet kommit hem gråtande från skolan. Och då för att det faktiskt hänt saker. Inte bara av allmän trötthet. Och alla de där såren i ansiktet, ni vet de där som barnet brukar pilla upp, de har läkt nu. Efter lite drygt en vecka. Mamman har inte vågat påpeka det, för att inte störa den sköra jämvikten. Barnets ansikte har aldrig förut varit helt under skolterminerna.

Barnet tycker inte det är nån större skillnad, ”Jag märker inget särskilt” säger hen. Men för varje dag som går är det som om barnet får lite mer energi. Lite mer ork tillbaka. Lite mer levnadsglädje. Och det mitt i december, den värsta månaden, tiden på året som brukar suga ur barnet den sista orken.

Barnet kanske inte gråter efter skolan av trötthet längre. Men mamman gråter. Av lättnad. För mamman vill inget hellre i denna värld än att hennes barn ska få må bra.

Så gör mig en tjänst: Nästa gång du känner för att dela nåt trams om ”ADHD-piller”, ”droger på recept” eller ”överförskrivning av psykmedicin till barn”, tänk en liten stund på barnet som äntligen får må bra. Och tveka lite på den där knappen innan du bestämmer dig.

6 responses to “Tänk en liten stund innan du delar anti-medicinlänkar nästa gång

  1. Så underbart.

    På min praktik har vi bara vuxna som utreds för adhd och autism. Det är sällan de utreds för att det har gått lysande för dem i livet. Många av dem har istället självmedicinerat, som jag har skrivit lite om här också https://skadligatankar.wordpress.com/2016/01/07/adhd-i-tvangsvarden-for-missbruk/

    Visst det fungerar inte för alla men jag tror att det är få som blir beroende på det, utöver så som man kanske är beroende av mat och sömn…

  2. 👍 Så underbart att läsa! Så glad för att det funkar.

    För mig har min medicinering inneburit att jag kan jobba och må hyfsat bra. För mig handlar det om att få ett ”bättre liv” och att ”överleva” vardagen. Att kunna vara en bra fru, mamma, lärare, dotter, syster, vän och så mycket mer.

    Så jag kan inget annat än att hålla med dig!

    Kram ❤️

  3. Bra skrivet. Jag är klassad som normal och har flera tusen ärr av alla sår jag pillat upp när man inte fick virka på lektionerna. Min hjärna är för lite aktiv. Folk tycker det är oartigt att pilla på mobilen på möten men jag lyssnar så extremt mycket bättre då.

    • Egentligen vet vi ju alla att rätt många människor lyssnar bättre när vi tex klottrar medan vi pratar i telefonen. Men graden av vad man behöver göra samtidigt för att fokusera varierar. Därför är det ju väldigt olyckligt med föreställningen om att det handlar om att vara artig eller oartig.

  4. Så himla träffande! Och ett allmänt råd: tänka efter innan man dömmer ut andra för vad vet vi om dem iaf.

    För barnet med ASD och ADHD hos mig har medicinen som hen tagit i sex månader inneburit: bättre självkänsla (bara där skulle man kunna sluta skriva), ett mycket mer fungerande skolgång, mycket bättre bemötande från omgivningen, kompisar och att familjens sociala liv kan återupptas (vilket innebär mer social träning osv)… den onda cirkeln har byts ut mot en god cirkel och svackorna är inte lika djupa för någon av oss…

    • Så är det verkligen, tänka efter innan vi dömer efter vad vi tror. Så härligt att höra att medicinen gör livet bättre! Det är ju själva poängen!

Kommentera

