När det råkar bli rätt

Tänker att ibland råkar det bli fel. Men många gånger råkar det bli rätt. Ändå fokuserar vi vuxna oftast mest på det felaktiga. Det är en intressant tanke.

Eftersom barns hjärnor lär sig av att det blir rätt kanske de upplever världen med mest fokus på det rätta. Troligtvis är det så. Tänk så många spännande tankar det finns kvar att tänka!

3 responses to “När det råkar bli rätt

  1. Det får mig att fundera. Vuxna lär sig av att göra fel för att de är vana vida att göra rätt. Men barn som är ojämna hur är det för dem? Vår äldsta tex är väldigt duktig i vissa områden och relativt omöjlig i andra. Lär han sig då bäst av att lyckas eller att misslyckas?

    Jag träffade förresten din författarkollega Bo i förra veckan när han besökte Lund. Väldigt trevlig och rolig föreläsning. Som kuriosa så roade mig att han också körde med hatt. Instant bonding från min sida🙂

    • Haha, jag är också en hattperson, och man måste ju faktiskt gilla nån som gillar hattar lite extra! Vi har inga forskningssvar på den frågan som jag känner till, bara det att barn inte lär sig av sina misstag var lite sensationellt när det kom🙂 . Men erfarenhetsmässigt tänker jag att det nog kan variera mellan olika områden. Jag kan definitivt bli glatt överraskad över somligt, som jag har svårt för, men det allra mesta är det ju inte så med.

  2. Pingback: Fira dina misstag – En helt vanlig bondunge- Tankar, tistlar och misslyckade tovningar

Kommentera

