Amehn skärp dig!

Vi föräldrar kan ju se lite allt möjligt av barnens beteenden som ett jätteproblem. Barnet äter inte bönor, barnet kommer hem jättesent, barnet pillar hål på alla sårskorpor, barnet kommer inte iväg till skolan, barnet vill inte borsta tänderna på kvällen… Ibland blir alltihop som ett sammelsurium.
 
Då brukar jag testa att säga ”Amehn SKÄRP dig!” till mig själv. Om det inte hjälper, då finns nog ett verkligt problem. Om det räcker, då var problemet bara stort inne i mitt huvud, och en liten attitydjustering räckte för att lösa det.

3 responses to “Amehn skärp dig!

  1. En av de största resorna med min son var just att differentiera mellan verkliga problem och mina hjänspöken. För vad är väl oätna bönor att jämföra med brist på lust att leva? Till bönor kan man alltid hitta alternativ. Så jag delar nog ditt Ahmen åt mig själv med kämna mellanrum

    • Ja, så är det ju verkligen. Det finns problem som liksom bleknar i jämförelse med andra. Oavsett om de kanske hade känts viktiga utan jämförelsen eller ej, lever vi ju livet i ett svep. Och måste välja vad vi ska rikta vår kraft på, och vad vi ska släppa, kanske för tillfället, kanske helt.

Kommentera

