Om maktlöshet, orättvisa och att känna sig fångad: Du får hata citronsaft

Kvällens lågaffektiva tanke handlar om maktlöshet, orättvisa, att känna sig fångad och vad vi kan göra då. /Tina Wiman

Flera månader innan ett av våra yngre barn skull födas fick jag en svår havandeskapsförgiftning. Jag fick från en dag till en annan högt blodtryck, njurar som läckte proteiner och ett blodtryck som svängde åt alla håll. Självklart blev jag inlagd på sjukhus.

Det var inte bara chockartat utan också fruktansvärt långtråkigt. Från ett hektiskt men berikande liv som småbarnsförälder, till att leva i sjukhuskläder, förutse rondtiden och ha som främsta mål i livet att vila så mycket som möjligt… Det var verkligen inte lätt. Jag kände mig som en fånge, i en sorts bisarr, pastellfärgad värld där alla lakan var randiga, alla duschar upptagna och där jag inte ens kunde gå och handla när jag ville. Jag var fast. Fångad. Utan valmöjligheter.

Jag är inte bra på att vara tvungen att göra saker. De flesta av oss vuxna är inte det, vi är vana att rå oss själva. Vi är inte bra på att hantera känslan av maktlöshet. Och under stress och press, som till exempel när man har en farlig sjukdom och är gravid, blir det inte enklare. Så vad gjorde jag då?

Jo, varje morgon tänkte jag på att jag var på sjukhuset av fri vilja. Att om jag ville kunde jag åka hem. Förlossningsvården i Sverige är inte tvingande, den är valfri. Ingen höll mig kvar på sjukhuset med våld, dörrarna var inte låsta och om jag verkligen ville kunde jag åka hem. Men för mitt ofödda barns skull var det förstås bättre om jag stannade. För hennes säkerhet och utvecklings skull. Jag behövde inte gilla det, jag behövde bara göra det. Så varje morgon tills bebin föddes valde jag mellan att åka hem och stanna kvar, och jag valde att stanna. Och vet ni vad? Det hjälpte.

Livet är orättvist. Som anhöriga eller stödpersonal, till personer som är beroende av att vi funkar och orkar i vardagen, finns det ganska mycket orättvisa:

  • Det finns inget rättvist i att man som anhörig inte får sova för att ens anhörige med svårigheter inte kan sova och behöver stöd.
  • Det finns ingen inneboende rättvisa i att man inte kan ha en dålig dag på jobbet när man har hand om personer som kan bli våldsamma eller farliga för sig själva, fast nån med ett annat jobb kanske kan jobba med enklare uppgifter en sån dag, vara neggo i fikarummet, ringa personliga samtal på jobbtid eller helt enkelt ta kompledigt.
  • Det är inte rättvist att när alla i en familj har svårigheter är det ändå upp till någon att fixa middag.
  • Det är inte rättvist att blir slagen, biten eller skälld på för att man gjort nåt man inte ens hade en aning om att man inte borde. Eller inte ens vet vad det var.
  • Det är inte rättvist att oavsett hur mycket vi försöker kommer olika personers behov att krocka med varandra.

Vardagen ger oss begränsade valmöjligheter. Då kan vi tänka på att vi de facto har många val. Det finns saker vi kan välja att göra. Det finns saker vi kan välja bort. Det finns situationer vi kan ändra här och nu, och saker vi kan förändra på sikt. Det finns också en hel massa saker vi inte kan välja. Som bara är, oavsett vad vi tycker om dem.

Livet är orättvist. Men det är viktigt att vi inte gör oss själva till fångar. Vi kan påminna oss själva om vilka val som faktiskt är möjliga, och så göra dem. Det finns ett ordspråk på engelska som lyder:

”När livet kastar citroner på dig: Gör citronsaft.”

Fast jag skulle vilja omformulera det:

”När livet kastar citroner på dig:
– Bestäm dig för om du tänker plocka upp dem eller ej.
– Bestäm dig för vad du tänker göra med dem.
– Tänk på att vad du väljer att göra kommer att avgöra vad som händer härnäst.
PS Det är okej att hata citronsaft.”

Kommentera

