För många frågor

Mathilda var trött när hon kom hem. Jättetrött. Jag förstod genast att hon skulle behöva lotsas mer bestämt genom kvällsrutinerna än vanligt, och jag följde efter henne in i rummet.

”Mathilda. Det är dags för kvällsmat. Ska jag hjälpa dig? Vill du ha en macka?”

Mathilda svarade inte. Eller, hon svarade, men inte med ord utan med en utdragen ton i ungefär höga c: ”Nnnnnnnnnnn”. Det betyder ”Jag orkar inte svara på frågor nu!”.

Just det där med att undvika onödiga frågor är inte alltid så lätt att komma ihåg. Jag är en sån där som pratar medan jag tänker, och även om detta att bli mamma åt Mathildas raskt krävde att jag slutade prata rakt ut, är just frågegrejen nåt jag gör ofta. Ibland för ofta. Men idag kopplade jag direkt:

”Jag förstår. Det är för många frågor. Jag gör macka till dig nu. Med smör. Vill du ha juice att… Nej, vänta. Jag fixar juice till dig också.”

Lättnaden gick nästan att ta på. Inga frågor. Ikväll kör vi på ett väl beprövat koncept: Mathilda förutsätter att jag fixar nåt hon vill ha, och jag förutsätter att hon säger ifrån om det skulle råka bli något hon o-vill.

Det är kvällar som denna som man behöver relationskapitalet. Tilliten. De många årens erfarenhet av medstånd.

4 responses to “För många frågor

  1. Jag gillar ordet ”medstånd”! Säger så mycket om vad motstånd inte är… Motvind och medvind…

  2. Pingback: M som i underbar | Pearltrees

Kommentera

