Truth be told

Jag plockar bort saker från matbordet för att duka fram kvällsmat. Det mer lättäcklade syskonet sitter vid bordet och är trött. Det är kväll. Och det finns inget godis!

”Men det finns chips!” säger jag, för att lätta upp stämningen lite, och skjuter den lilla skålen med chips mot honom.

Barnet gillar chips. Och väger alldeles för lite. Men han verkar mer äcklad än frestad. Han rynkar näsan och skrynklar ihop pannan, och stirrar ner i skålen, länge.

”Hur länge har den stått framme?” säger han till slut.

”Några timmar, antar jag. Men chips är torr mat. De blir inte dåliga av att stå framme” förklarar jag tålmodigt. Nu har jag övergått till att duka fram.

”Vems är den?”

”Det spelar väl mindre roll?” säger jag. ”Vi äter ju till och med chips ur en och samma skål ibland. Och det är ju inte som att vi brukar SLICKA i chipsskålarna!”

”Jag brukar slicka av min chipsskål”, säger nioåringen glatt.

Utan ett ord lägger jag fram en macka. Det gäller att inse när man är slagen.

6 responses to “Truth be told

  1. Jag växte upp med att man har en gemensam skål för chips men mina barn har fått mig att ändra den vanan. Inte för att jag är lätt äcklad men nånstans går gränsen även för mig…

    De slickar på chipsen, händerna, skålen och på allt annat som kommer i deras väg. Aldrig att det skulle blivit en skål med chips stående hemma hos dessa barn heller.

  2. Skrattar när jag läser det här, samtidigt som det kniper hjärtat, det här samtalet kunde definitivt ägt rum hemma hos mig. Ordagrant!

  3. Nej, nej, nej, nu har du missförstått det här! Chipsen är ju som allra godast när de kommer direkt ur påsen! Jag sätter faktiskt påsklämmor på chipspåsarna om jag vill spara lite chips, trots att jag är vuxen. Annars kan jag tipsa om små chipspåsar, perfekt för en portion ju. Hinner aldrig blir dåliga.🙂
    (Jo, ibland äter jag chips som stått framme, också, men det är inte samma sak, alls!)
    PS. Skrivet med glimten i ögat, så du vet.🙂

Kommentera

