Barn med autism behöver att man följer överenskommelsen EXAKT. Varje gång.

Ett litet råd bara. Om man har hand om ett barn med autism, och det är sagt att nåt ska hända på ett visst sätt. Då gör man på exakt det sättet. Tills det är bestämt annorlunda. För om barnet ”verkar tycka det går bra” säger absolut inget annat än att barn i allmänhet försöker hålla ihop sig.

Är det sagt kl 15.00. Så gör det kl 15.00. Är det sagt att nån ska möta när skolan börjar varje dag. Då ska nån möta när skolan börjar varje dag. Är det sagt att det ska bli spaghetti. Då ska det bli spaghetti. Och om det inte går, då talar du om för barnet att det inte går och varför, och ger hen tid att smälta den informationen. För det allra sista du vill är att barnet ska sluta lita på dig. Och att inte göra EXAKT som det är sagt, det är för ett barn med autism att medvetet ljuga hen rakt upp i ansiktet.

Gillar du att bli ljugen rakt upp i ansiktet? Bygger det förtroende? Gör det att du känner dig bekväm? Inte?

Guess what. Ta de känslorna och ungefär 50-dubbla dem. Så börjar du komma i närheten av hur det känns för barnet med autism när det inte blir som det var bestämt. Oavsett hur det ser ut att gå.

Är du Pålitlig eller en Lögnare? Det finns inga mellanting i barnets värld. Svart eller vitt. Sant eller falskt. 15.00 eller inte 15.00. Bli mött varje dag eller inte bli mött varje dag. Pålitlig eller Lögnare. Välj själv.

5 responses to “Barn med autism behöver att man följer överenskommelsen EXAKT. Varje gång.

  1. Det tog mig så lång tid innan jag kunde förstå varför min mor ljög för mig och sen påstod att det var inte lögner. Det har känt många gånger så fel… Nu kan jag, efter 30 år och en diagnos, inse att kanske är det inte alla som skulle värdera hur hon agerade alla de där gångerna som lögner, men det är som du beskriver här, jag upplevde det bara som rent lögn (och sen som ren lögn igen att påstå att det var inte lögner).

    • Ja, precis så. Vad vi uppfattar som lögn är en sorts skala, där en person tycker att hen varit helt tydlig och en annan att hen ljugit. Eller där en person kan sträcka sig till att tolka det som att personen som ljög inte förstod bättre eller visste, medan personen är bensäker på att hen hade rätt. Eller där en person tycker att hen kanske varit luddig, medan en annan tycker att hen ljugit. osv.

      Det bästa är när vi kan mötas på mitten. När båda kan tänka att ”ok, du gjorde så gott du kunde, men det blev inte helt bra. Vi försöker göra bättre nästa gång.”

  2. Jag har ”bara” asperger. Jag har andra psykiska problem också vilket då och då leder till att jag kortare perioder hamnar på psykiatrisk slutenvårdsavdelning. Den avdelning jag tillhör ska vara inriktade på bland annat npf. Dom gillar att göra exakt motsatsen till det du skrev. Till exempel inte hålla vad dom lovat, glömma att informera om saker, inte förklara hur rutinerna på avdelningen ser ut, säga en sak och sedan två minuter utan förklaring säga en annan. Dom borde läsa ungefär allt du skriver och sen gå en kurs i hur man beter sig empatiskt. För när dom gör sådär mot mig så förstör dom all form av eventuell tillit som skulle kunna finnas och som måste finnas när man är inlåst mot sin vilja. Sen späder dom på hela alltet med att inte förstå att det slår slint i skallen på en när dom beter sig så utan står och säger att man beter sig barnsligt eller är larvig när det här med att ligga ihopkrupen på golvet bakom en fåtölj är det enda sättet att hitta någon som helst trygghet i den förvirrade och lögnaktiga miljön dom bygger upp. Varje gång jag går därifrån mår jag lite sämre än innan, inte riktigt det som är tanken tror jag.

  3. Pingback: Barn med autism behöver att man följer överenskommelsen EXAKT. Varje gång. — M som i underbar – instruktionsboken

Kommentera

