Ingen hinner med allt, och livet går ofta i otakt.

Den vanligaste personliga fråga jag får när jag är ute och föreläser eller blir intervjuad är ”Hur hinner du med allt? Så stor familj, så många intressen, du syns både här och där.”

Den där frågan bekymrar mig lite. För jag hinner inte med allt. Jag är inte överallt samtidigt. Jag tror inte det finns nån som är det.

Vi människor vill nog gärna ha en superhjälte att se upp till. Nån som dansar fram på livets balanslina, samtidigt som hen jonglerar med porslinstallrikar och spelar flöjt, helst utan synbar ansträngning.

Och visst är det frestande att låtsas vara en superhjälte. Men vet ni. Livet funkar inte så. Inte mitt liv i alla fall.

Det enda trick jag kan bjuda på är att göra en sak i taget, i sin egen takt, på sitt eget sätt. För det spelar ju ärligt talat inget roll om den där begåvade lindansaren kan klara av både det ena och andra samtidigt, 10 meter upp i luften, jag klarar nog inte det ändå, av uppenbara balansmässiga skäl. Så varför ens försöka? Jag är inte som du. Du är inte som jag. Men vi har båda två våra starka sidor.

Jag råkar vara en hejare på att trygga upp barn och prata inför folk. Så det är vad jag gör. Och medan du läser mina ord står jag antagligen och lagar mat, skjutsar barn, torkar snor, har jobbmöten eller gör någon av alla de andra tusen små saker som vi brukar sammanfatta med ”vardag”.

Vissa dagar gör jag det med ett leende på läpparna och full koll. Andra med en klump i magen och stressen flåsande i nacken. Saker händer ofta i fel ordning, och nästan alltid när det egentligen inte passar.

Livet. Som jag tror att det är för de allra flesta av oss.

Den enda superhjältekraft jag önskar mig mer av är närvaro. Att faktiskt leva här och nu.

Kommentera

