Tanka närhet

Hon var ledsen när hon vaknade. Flickan med de långa armarna och benen, hon som var så liten, så liten för bara ett par andetag sedan. Eller en halv evighet.

”Jag vill inte till skolan”, grät hon. Inte argt. Inte förtvivlat, utan uppgivet, liksom. Den stora tröttheten.

Jag luskade. Frågade. Pratade. Nej, det var inget fel på skolan. Nej, hon orkade inte dit. Nej, det fanns ingen att leka med. Nej, ingen var dum. Nej, nej, nej. Bara nej.

”Jag vill bara vara med dig, mamma!” grät hon. Febertermometern kammade noll. Gröt i magen fick bli nästa steg. En stund in i frukosten, som kanske inte precis minskat skolmotståndet, och kanske inte precis lättat upp humöret, men ändå lugnat ner alla upprörda känslor, insåg jag vad jag missat.

”Vill du sitta här i mitt knä och äta?” sade jag. Till den långa flickan, med de långa armarna och benen, det trassliga håret och alla de exploderande känslofyrverkerierna.

Och hon kom. Och vi satt där. Hon med gröttallriken lite för långt bort och inte riktigt plats för benen. Jag, med ansiktet i hennes hår, och hennes hårda lilla axel in i min. Och vi tankade värme. Närhet. Trygghet.

Tjugo minuter senare störtade hon ut genom ytterdörren med ett glatt ”Ha en bra dag!” Och jag stod i fönstret och tänkte att det är konstigt att man som förälder kan glömma en så enkel sak som att tänka tvärtom. Att i stället för att förtvivlat försöka hålla barnet på banan helt enkelt plocka upp det i famnen. För att fylla på det där kärleksförrådet som var och en av oss behöver så väl för att orka med dagens utmaningar.

4 responses to “Tanka närhet

  1. Ja! Vad fint du sätter ord på det! Precis så! Viktig att stanna upp ibland! Tack! Kram

  2. Åh vad jag känner igen…att krypa ihop nära i soffan eller stanna 10 minuter extra under samma täcke på morgonen kan göra skillnad en hel dag!

  3. Det absolut bästa jag läst!!!

Kommentera

