Katastrofberedskap

Mitt i frukosten hördes en utdragen ljudsignal som lät precis som Hesa Fredrik. Vi bor lite knasigt till. Ibland hör vi flyglarmet och ibland inte. Det verkar bero på vädret, något med fukten i luften har vi gissat oss till, efter många års diskussioner. I förrgår hörde vi signalen i alla fall, när det skrek kl 15.00 på den första måndagen i månaden. Och så mitt i frukosten då. 30 sekunder i rätt ton. Sedan tystnad.

På bara några sekunder hann jag utväxla förvånade blickar med maken, kolla in så Mathilda inte höll på att få panik, göra en plan i huvudet för en hemmadag med alla fönster och dörrar stängda och ventilationen av (något vi inte ser så väldigt mycket fram emot sedan den stora skogsbranden för ett par år sedan), och en alternativ plan med etiketten ”Ifall barnen nu missar skolbussen men ändå ska till skolan”. Allt medan jag behärskat gick mot ytterdörren och öppnade den.

Efter kanske 20 sekunder utomhus kom ljudet igen, och jag hörde att det var skrapigare än förväntat. Inte som Hesa Fredrik. Mer som… En vinkelslip… På taket hos grannarna som bygger om.

Jag har fortfarande ganska hög puls. Snacka om att man alltid är katastrofberedd i det här huset.

Kommentera

