Energisparläge

Det är en vecka kvar av sommarlovet. Mathilda är stressad. Och när Mathilda är stressad, då måste allt vara ”rätt”, på en nivå som inte gällt på flera år.

Idag var vi tvungna att gå ut genom ”rätt” dörr när vi skulle gå till bilen. Dörren på framsidan. Inte genom den öppna dörren ut till gräsmattan på baksidan, den som gränsar till parkeringen.

Det måste vara rätt mat. Alla måste sitta på rätt plats. Det ska vara medicin som ser ut som vanligt, samma tid som vanligt, med samma färg på vattenglaset som vanligt. Och vi kan inte prata om insekter. Alls.

Det är klart att livet blir jobbigt när det är stora förändringar på gång. Eller när något ska bli annorlunda än förut. Som att börja skolan i ett klassrum man ännu inte sett möblerat.

Är man i samma skola, med samma lärare, när klassrummet ser annorlunda ut, ligger på ett annat ställe? Gäller de vanliga reglerna då? Ska man fortfarande leka med samma personer på rasten? Ja, ni fattar, det är svårt att föreställa sig en vardag när alla detaljerna ännu inte upplevts i verkligheten.

Och när det inte går att skapa fungerande bilder om framtiden, då blir det som för alla människor: Energiläckage i tanken. Med allt var det innebär i form av ångest, låsningar och stress. Ingen av oss skulle känna sig pepp inför att komma till jobbet en morgon och få veta att resan till Antarktis redan är bokad. Eller ännu hellre, månen.

Med andra ord går den här familjen in i energisparläge nu, som vi gjort så många gånger förut. Vi hörs om ett tag. När det lugnar sig lite. När en fluga eller fel dörr inte innebär panikattacker och gråt. När vi varit och hälsat på i det nya, möblerade klassrummet.

12 responses to “Energisparläge

  1. Känner så väl igen…. Plan A plan B

  2. Styrkekram till er!
    Här fick vi sent på fredagen (skolan börjar i morgon, måndag) reda på lärarbyten i de mest kritiska ämnena för vårt barn. Inte bara lärarbyten, lektionerna ska hållas på ställen utanför skolan, och OLIKA ställen varannan vecka! Jag håller på att samla ork till att skriva till lärarna, specialpedagogen och rektorn vad för anpassningar och stöd de har planerat för vårt barn under dessa lektioner och andra riskmonent. (Hen kan rymma om det blir för ostrukturerat, bara som ett sätt att få lugn i huvudet).

  3. Jag tror jag förstår känslan. Här har Mormor åkt hem för två dagar sedan efter två veckors barnpassande, och dagis börjar imorgon. Tunga omställningar här alltså. Så energiläckande barn och ångestladdade föräldrar, som inser att chansen att få barnen till dagis i morgon ligger på en 80 %, om vi verkligen ligger i. Så – hör GÖR ni när ni energisparar? Nu har jag gett stora 3,5-åringen en skärm, 1,5-åringen får gå loss på vindruvorna och jag gömmer mig mest och försöker vila under en filt. Borde jag låtit dem springa av sig istället och tvingat ut dem? Är det sämre att vila framför en skärm, för att det gör det svårare att somna? Var de bra att vi skippade matkonflikterna och gav dem glass hela dagen idag, eller gör det att omställningen till vardagen i morgon blir värre? Vi föräldrar måste liksom bestämma, och det känns som om vi gör fel hur vi än gör. Så konkreta tips: HUR sparar ni energi? Jag är som vanligt lätt desperat här :-/

    • Vi har striktare tider kring mat och sömn, men fri skärmtid. Det beror på att mina barn inte blir tröttare av skärmen. Och så är vi mer… förlåtande, liksom. Vi räknar med att ”nu ska vi gå” kommer att mötas av ”Nej” och bryr oss inte om det, utan säger bara till en kvart tidigare. Förbereder mer. Sover mer. Läser mer böcker. Gör mindre av annat. Idag åkte vi och handlade, tvärtemot energibesparingstanken. Det gick inte bra… 😉 Såna grejer som inte måste göras skippar vi, helt enkelt.

      Jag tänker att var och en måste bestämma vad som ger mest summaplus. Glass hela dagen lät trevligt, det hade jag gärna gjort. 😀

    • Det där med hur skärmtid påverkar sömnen måste vara väldigt individuellt. Läste som hastigast i någon av kvällsblaskorna att det fanns någon studie som visade att skärmar inte hade någon som helst effekt om man bara fått si eller så mycket dagsljus. Men som sagt min källa var en kvällsblaska så det hela får tas med en nypa salt. Men mina barn verkar inte påverkas negativt av skärmtid. Skärmtid kan snarare vara det enda som får dem att sitta stilla och det är ju svårt att vila/sova när man klättrar på väggarna. I våra viloritualer ingår att titta på dokumentärer tillsammans. Vetenskapens värld är också bra. Perfekt med svenskt tal men lite för svårt att hänga med själv utan en vuxen som förklarar. När de är helt uppslukade av allt spännande de lär sig kan man sätta mat i händerna på dem och bara låta den slinka ner. Magiskt!

      Det här är dock barn som är väldigt fysiskt aktiva annars och är utomhus mycket.

      • Det är väldigt olika hur man reagerar. Själv somnar jag ofelbart av mobilen och candy crush, men om jag har datorn på kan jag utan större problem vara vaken en hel natt, såvida jag inte ställer om ljuset till rödare med någon app som flux tex.

  4. Ja jag säger samma sak…nu tar vi umgängespaus i fam. Tills vi har landat och hittat lösningar till alla nya situationer som nu uppstår när skolan börja…ovisshet är jobbigt för alla. För oss med mycket sensibla barn är ovisshet lika med kaos…vi hörs om några veckor då…
    Linda

  5. I sommar har vi flyttat till ett nytt stort hus, till skillnad från vårt lilla välkända. Dessutom har vi flyttat från grannarna som sonen varje dag gick över gården till och fick en piggelin. Kort sagt, kaos. Dessutom tycker den här mamman att det är lika jobbigt att flytta. Nu om en vecka börjar dagis och nu när jag läser här förstår jag helt och inte bara anar varför sonen får panik, inte äter, har gått tillbaka i tal mm. Om en har flyttat till allt nytt, hur kan en veta att det är samma dagis med samma kompisar? Att vi säger att det är så räcker ju inte. En av mormödrarna höjde ett ögonbryn och sa – han kommer ju inte få titta på datorn på dagis när han äter, förresten tittar han inte väldigt mycket på film? Och jag kände mig som världens sämsta mamma. Nu, när jag läst här känner jag mer att hon kunde hålla sin åsikt för sig själv. Tack för en klok blogg med kloka kommentarer! ❤😊

Kommentera

