Tolkningsföreträde, eller saker som glittrar (men inte fyller någon funktion)

Jag slängde en papperstallrik. En sån där silverfärgad med holografiskt glitter på. Den hade blivit blöt och förstörd, det fanns inte mycket till alternativ, men genast satte jag på min att-göra-lista att köpa fler glittrande tallrikar.

Du förstår, Mathilda älskar allt som glittrar och glänser. Krims-krams. Gärna i regnbågens alla färger, med holo-effekt som det ofta kallas. Det behöver inte vara dyra grejer. Hon kan syssla med papperstallrikar, små foliebitar och olja på vatten i timmar. Det fyller ingen direkt funktion. Eller gör det det? Man brukar prata om det som stimming inom autismspektrum. Att ägna sig åt repetitiva aktiviteter, med ett begränsat innehåll.

Själv älskar jag pappersvaror. Fina block. Anteckningsböcker. Pennor. Vackra papper. Jag använder dem sällan, det finns anteckningsböcker jag är så rädd om att jag aldrig skrivit något i dem, fast de bara kostat en tia eller så. Jag tycker helt enkelt om att titta på dem, vara med dem.

Jag kan ägna timmar åt att plocka med fina pennor och papper i exakt rätt elfenbensfärgad nyans… I den neurotypiska världen, som jag tillhör med avseende på min icke-autism, kallas det att ha ett intresse. En hobby. Det betyder något som inte fyller en direkt funktion, utöver att tillfredsställa ett intresse.

Massor av människor gillar pappersvaror. Jag är med i flera grupper på facebook, till exempel, där vi delar foton av extra perfekta pennor och dreglar över nya kalenderdesigner. Massor av andra människor tycker att det hela är totalt meningslöst, ointressant. Hur kan någon människa intressera sig för vilka färgskalor olika papperstillverkare använder?

Det är så lätt att vi tar oss tolkningsföreträde, att vi tycker att andra har märkliga och onödiga intressen och beteenden. Allt medan vi själva ägnar oss åt saker som för andra ter sig precis lika onödiga och irrelevanta. Vi kan kalla det stimming, om vi vill. Eller att ha en hobby. För de fyller samma funktion, både mina pappersvaror och Mathildas glittrande grejer. De står för glädje, fascination, njutning. Att få vårda ett intresse. Vila. Kravlös återhämtning. Livskvalitet.

Alla behöver något att ägna sig åt som får dem att må bra. Så låt oss kliva ner från våra höga hästar. Vem är jag att bedöma vad som fyller en funktion, vad som gör livet värt att leva? Om min unges livskvalitet är att vifta på sladdar, då ser jag till att hen har sladdar att vifta med. Om hen gillar saker som glittrar och gnistrar, då blåser vi såpbubblor, hittar glänsande snören och köper holo-glittrande papperstallrikar för 19.90 på ICA, bara för att vi kan.

För om min unge råkar ha pappersvaror, hästar, fotboll, glittrande saker, spårvagnsspår eller tvättmaskiner som hobby spelar väl absolut ingen roll? Det viktigaste måste väl vara att hen är lycklig?

6 responses to “Tolkningsföreträde, eller saker som glittrar (men inte fyller någon funktion)

  1. Du menar Pokémon, karate och kläder från Gudrun Sjödén? Tror inte man behöver vara så autistisk. Kolla på alla pedantiska trädgårdar och renoverade bilar.

    • Precis så! Vi har alla något som vi fastnar för. Den enda skillnaden är att personer med autism kanske lite oftare fastnar för väldigt ovanliga saker. Men det betyder ju inte att det är sämre intressen. Man får faktiskt samla på tvättrummor. Och rätt många personer med autism har intressen som är jättevanliga också.

  2. Hehe!
    Ja, dom flesta som iaf jag känner nördar ju ner sig i något.
    Jag tycker dessutom att ”intresse-grejen” i asperger och autism tenderar att spä på fördomar som ”bara för man inte uppnår normen så får man en diagnos” när det får så mkt fokus. Det är inte helt sällan jag läser om ”ovanliga intressen” när jag läser om autism, utan någon direkt mer info, vilket lämnar åtminstone mig till att tänka ”jaha, och?”.
    Jag tänker att kanske intresset däremot Väger tyngre för en autistisk person rent energiöverlevnadsmässigt och därför är det mer framkommande. Skulle man ta ifrån en person med autism dens intresse så upplever jag det som att bli sakta kvävd. (jag har varit utan piano i ca en månad nu, huvva!!). Jag har ingen diagnos(är under utr), men jag har stora problem med intryck och min energi och det är ju vanligt vid autism också.
    En person utan autism kanske har lättare att hitta något som ersätter det fråntagna intresset. Alla är ju olika, men pga perception och ojämn begåvningsprofil så kanske det är just ett snävt utbud intressen som ”funkar” och därför sticker det ut och det som sticker ut tenderar ju automatiskt att anses vara.. Lite sämre än det som finns bland majoriteten.

    • Ja, jag tänker som du. Intressen har vi allihop. Det är den omfattning och intensitet som man ägnar intresset som tenderar att vara större vid AST. Och jag tänker att det handlar kanske om ett större behov av återhämtning, helt enkelt. Att det går åt så mycket energi per timme att leva att man också måste få vila i något mycket större del av tiden än andra.

  3. Vilken underbar text 🙂 Jag blir glad, hela jag, av att läsa den. Själv gillar jag pennor och att skriva för hand. Men kan bara skriva korta stunder numera. Skrivandet har flyttat till tangentbordet – men det är inte detsamma. Ger inte samma tillfredsställelse. Jo, när jag bloggar och får respons på mina texter. Men ändå, handskrift är för mig speciellt.
    Jag köper pennor, fast jag inte skriver just nånting längre. Glada pennor i olika färger.
    Och jag tänker när jag läser din text: Kan det finnas något viktigare än att få hålla på med det som gör en glad? Oavsett vad det nu är. Och fast jag är 53 år så tycker jag också om glittrande papperstallrikar (även om jag inte har några!) och jag köper onödiga saker fast jag inte borde bara för att jag tycker de är fina. Allra helst om jag kan köpa dem t ex på Röda korsets Kupan-butiker eller liknande ställen.

    Tack för M som i underbar. Jag läser bloggen med glädje. Den hjälper mig att få perspektiv på min tillvaro och det behöver jag.

    //P-L
    Livets Skiftningar –
    från ett annat perspektiv

Kommentera

