Att gå från en aktivitet till en annan är ofta svårt

Efter att ha kört över den protesterande elvaåringen (”Jag vill vara hemma!”) med kontringen ”Alla ska följa med” hade vi en jätterolig stund i Vattenparken. Elvaåringen var gladast av alla.

”Nu har du jättekul, men innan vi åkte var det jättejobbigt”, sade jag, med en lite skämtsam ton.

”Ja. Jag har jätteroligt. Jag vet inte varför det var så jobbigt hemma”, svarade han.

”Jag tror att det kanske är så att för dig är övergångarna jobbigast. Att vara hemma och tänka ‘nu ska jag åka iväg’.”

”Mmmm.”

Sen återgick vi till att kasta bröd åt fiskarna.

Självkännedom. Ett steg i taget.

5 responses to “Att gå från en aktivitet till en annan är ofta svårt

  1. Övergångarna är hemska för mig med och även som barn. Gnällde och bråkade och sov inte på nätterna om till exempel en resa var på gång eller inför skolstarten. Det är så fint att läsa att dina barn har en så förstående förälder som kan reda ut begreppen åt dom. Även om dom verkar väldigt kluriga och reder ut mycket själva.

  2. Ler när jag läser. Känner så igen det där./mrsstenlund

  3. Så där har vi det också och vi brukar också försöka påminna om hur kul det är när vi väl åkt iväg. Men jag tror att hon kanske är för liten för att hon ska kunna använda insikten. Impulsen att säga nej är så stark fortfarande.

    • Det handlar ju inte enbart om impuls utan också om att kunna plocka fram rätt minnen i rätt tid, kunna lugna sig (affektkontroll) och kunna föreställa sig något man ännu inte sett. Ha arbetsminne nog att processa alltihop osv. För att inte tala om de exekutiva förmågorna, att starta, stoppa, fortsätta, skynda, sakta ner… Det är en massa förmågor som ska klaffa för att man ska klara övergångar på ett smidigt sätt!

Kommentera

