Det neutrala tonfallet

”Jag hatar livet” halvgråter Mathilda. Idag igen.

”Jag förstår det. Och om man hatar livet ungefär samma tid, flera dagar i sträck, då brukar det betyda att man behöver äta och vila.”

Tricket för att komma undan med svar som detta är – utöver att personen ska klara av informationen och alla dessa ord – tonfallet. Att inte försöka förklara eller bevisa något. Att helt enkelt upplysa, med samma neutrala tonfall som om man sade att huvudstaden i Frankrike heter Paris, eller att Kanada har ungefär 35 miljoner invånare.

Ett faktum. Som personen man pratar med råkar behöva få veta. Men inget man tycker något om, vare sig gott eller ont.

8 responses to “Det neutrala tonfallet

  1. Jennyinthewoods

    Jag skulle verkligen behöva gå en kurs i just det, det neutrala tonfallet. Hur jag än anstränger mig så sipprar tydligen en trött och frustrerad mamma/ fru/ människas förebråelser igenom och tar över hela budskapet… Måste säga att jag tycker det är väldigt svårt att hålla neutral ton i alla lägen… Ibland har jag helt enkelt fokus på nåt annat, hjälpa barn med kläder eller liknande och så låter jag frånvarande, det kan tyvärr räcka! Det här med affektsmitta… Tips mottages mycket tacksamt.

    • Det är svårt. Och jag tänker att vi får räkna med att inte alltid lyckas. Det är en process som tar tid, som att lära sig att köra bil (nya förare är inte särskilt säkra, trots körkort 😉 ) eller dansa. Det går ganska fort att få in grunden. Men finliret tar år.

      Att hålla uppe de egna energinivåerna tenderar att vara den enskilt viktigaste åtgärden för föräldrar. Lite som att sätta på sig syrgasen själv först, innan man hjälper sitt barn. Mindfulness, meditation och motion är de tre saker som har störst effekt på vuxnas affektreglering.

      Därutöver är det en tidsfråga. Att träna in nya färdigheter och finslipa dem, och den automatiska ökningen av affektreglering som sker över tid. För hjärnan fortsätter att utvecklas över åren, och affektkontrollen är en av de saker som för de allra flesta blir bättre med tiden.

      • Jennyinthewoods

        Ja fylla på energin, jobbar på det! Vågar vara försiktigt optimistisk inför närmsta framtiden, att det ska vara möjligt att få den tiden samt att jag är i något så när grundskick😬 för att lägga tid på den fysiska hälsan. Tack för det påhejande svaret😀

  2. Jennyinthewoods

    Förresten, hoppas att livshatandet tar lite paus! Efter ca två veckors sommarledigt börjar vi komma in i sommarrutin. Men vägen dit var minst sagt turbulent och det är fortfarande både upp och ner!
    Önskar er en fin sommar!

  3. Japp, det här är en sådan bra beskrivning på det jag försökt förklara för en vän om hur jag måste bemöta mitt barn när hen har ångest eller säger att hen vill dö. För betraktare kan det verkade okänsligt, men det kan vara skillnaden mellan att förstärka eller minska ångestnivåerna.

  4. Japp, det här är en sådan bra beskrivning på det jag försökt förklara för en vän om hur jag måste bemöta mitt barn när hen har ångest eller säger att hen vill dö. För betraktare kan det verka okänsligt, men det kan vara skillnaden mellan att öka eller minska ångestnivåerna.

Kommentera

