Sweet teens

Mathilda hatar livet. För vi kunde inte åka till den affär som stängde för 20 minuter sen. Håhåjaja. Sweet teens, här kommer vi!

Ungefär samtidigt bryter nioåringen ihop för att ingen enda vill sova med henne i husvagnen.

”Du kan fråga Mathilda”, säger jag uppmuntrande. För att tanken på att sova i husvagnen brukar få Mathilda på gott humör. Tyvärr har jag tagit miste, Mathilda skriker rakt ut när hon får frågan. Varför är lite oklart. Hon är tydligen rädd för att sova i husvagnen. Det finns en första gång för allt…

En halvtimme senare eller så kommer Mathilda rusande som en virvelvind genom rummen:

”Mamma, jag har glömt att ta min lunchmedicin!”

”Jaha, det kanske är därför du hatar livet?” säger jag, som en ren chansning. Hon är sådär mittemellan dramatik och komedi. Det kan funka, men det kan också resultera i fler tårar och förnyat livshat.

”Kanske.”

När jag äntligen lyckats lugna båda någotsånär, och de står och rör ihop en kaksmet, kommer barnafadern upp från källaren där han duschat av sig dagens dos av lerdamm. Vi gräver dränering till garagen, i förhoppning om att slippa en ny översvämning till våren.

”Hej, älskling. Välkommen hem. Dina två yngsta döttrar hatar livet. Jag tar en timeout nu”, säger jag.

Hm. Det lät inte precis som en kärleksförklaring, det inser jag också, så här i efterhand…

4 responses to “Sweet teens

  1. Sweet teens are made of this
    Who am I to disagree

  2. Underbara tonårstid.

    Jag har inte npf men en hel annat drös i mitt bagage och å hög igenkänning på att livet bara är skit för allt. Helt logiskt som tonåring att bli skit sur över att man missat stängningsdags.

    Jag kan trösta dig med att det blir bättre.
    🙂

Kommentera

