Filosof

Ni vet när man drabbas av känslan ”är det här barnet verkligen mitt, kan jag ha sån tur?”

Mathilda kommenterar att det känns som om det var igår hon började första klass, fast det är flera år sen.

”Tänk på mig då”, säger jag ”för mig känns det som kanske tre år sen jag började första klass, fast det är väldigt många år sen. Jag undrar varför det är så att tiden bakåt alltid känns mycket kortare än den är.”

”Det är kanske så att det beror på att vi ändras ganska långsamt. Om man ändrades snabbt, då skulle man inte vara ett väsen.”

”Du menar att om man ändrades jättefort skulle man inte känns igen sig själv?”

”Precis. Ifall man ändrades jättefort skulle man mer vara som många varelser i en.”

Jag har närt en filosof vid min barm.

Kommentera

