Kortärmat

”Noah… har du shorts på dig som pyjamas?”

”Mmmmm. Jag tänkte att det var lite varmt. Faktiskt ska jag nog byta tröja också.”

”Till en kortärmad???!!!”

”Ja.”

Vem rövade bort mitt barn klockan 19.26 ikväll och ersatte honom med nån som frivilligt har korta ärmar och byxben?

4 responses to “Kortärmat

  1. Igenkänningsfaktor mycket hög. Häromdagen valde sonen (snart 10 år med autistiska drag) att köpa en kortärmad tröja med Minionerna på. Jag höll på att trilla baklänges av chocken över att han 1. Överhuvudtaget själv valde ut en tröja i affären 2. Valde något annat än Lego Starwars och 3. Valde en kortärmad tröja. Inte nog med det, nu har han till och med på sig tröjan. Och för inte så länge sedan gick han frivilligt med på att ha shorts ute när det var 28 grader varmt. Ja, det var förvisso jag som la fram kläderna, men han kunde ha gjort som vanligt och hämtat sin standardoutfit från garderoben.

  2. Jag känner igen chocken, men det är samtidigt kul att det sker. En form av utveckling på sätt och vis.
    En närstående till mig (med atypisk autism) har _hatat_ att gå i klädaffär i många år och att pröva kläder var ren tortyr, men så en dag när hen och jag var inne i storstan och jag ville in i en klädaffär följde hen frivilligt med. Jag sa att hen inte måste följa med, utan får gå iväg till en teknikaffär (som en brukar gå till medan jag går i klädaffärer), men hen sa att hen ville följa med. Min chock var ganska stor redan där, men skulle bli större. Efter att jag har gått runt och tittat lite, så meddelar jag att jag ska gå och prova kläderna. Vad får jag till svar? ”Jag behöver nya jeans och… kanske nya t-shirts. Tror du… finns det här?” Min chock var enorm, men samlade mig snabbt och sa att det fanns och det slutade med att vi gick ut från affären med nya kläder till hen som hen dessutom hade provat. Det var verkligen en milstolpe och jag var så stolt. Däremot vill hen endast handla kläder från just den klädkedjan som vi var in i då, men de har alltid kläder som är mjuka och bekväma och deras butiker har antingen ingen musik och låg volym på musiken = passar hen perfekt.

Kommentera

