Eller inte

Mathilda har en speciell min hon gör när hon tänker ”Menar människan verkligen vad hen sitter och säger, det är ju bara för dumt?!” Hon liksom höjer ena ögonbrynet, och vrider huvudet lite åt sidan och tittar på en som om man, tja, inte var klok. Den är ju extremt tydlig, får man säga. Ingen tvekar någonsin om vad hon precis tänkte.

Det var den reaktionen habs sjuksköterska fick när hon berättade för Mathilda att om man vill göra grejer utan sina föräldrar finns nåt som heter ledsagare som man har rätt till när man är så här gammal och har autism.

”Varför skulle jag vilja göra saker utan mina föräldrar?”

Det var bara så dumt att alla försök till förklaring från sköterskans viftades bort. Total oförståelse. Jag fick avbryta det hela med att säga att någon gång i livet brukar de flesta börja känna att de vill det, ”men om du inte känner så Mathilda, så kan vi ta den här diskussionen när du blivit äldre och börjat känna så. Vi måste inte prata om det idag.”

Haha. ❤

2 responses to “Eller inte

  1. Haha! 😂)))
    Det kan ju vara så ibland att föräldern vill göra något utan dottern också!!
    Och det där :”…vi måste inte prata om det idag” har räddatmig från att få ta en rättegång på stående fot, och ”det kan vi ordna en annan dag!”, till någon som tror att alla problem, i stort och smått måstecdiskuteras ochblösas JUST NU! oberoende av vad som händer runtomkring, det känner jag igen från mig och mina kompisar i tonåren, det är det fådär lilla ”för mycket” som skapar engagemang och drivkraft! (men utbrändhet i medelåldern)

    Jag har positiva erfarenheter av avlösare,t.ex. och nu ska det bli läger..

Kommentera

