Vill ha det hon vill ha

Får en flashback till när Mathilda var nio månader. Jag frågade ”Vill du ha apelsin eller äpple?” (vi pratade teckenspråk) och hon svarade tvärsäkert: ”Banan!”

Avledning gjorde sig icke besvär; det var banan eller livet, banan eller döden, banan som högre mål i tillvaron. Den nivån.

Och det var som en förebådan om vårt framtida liv tillsammans. För den här flickan vill fortfarande ha det hon vill ha, när hon vill ha det och absolut inget annat. Turligt nog har hon blivit mer medveten om vad som faktiskt är möjligt med åren. Som att saker inte poffar fram ur tomma intet klockan åtta på morgonen i köket:

”Mathilda, har du ätit frukost?”
”Kanelbullar var länge sen vi åt!”.
”Ja, det är gott. Men nu har vi inga kanelbullar, så vi får fokusera på frukost i första hand.”
”OK.”

När man säger att barn inte kan välja är det inte alltid sant. Vissa barn vet vad de vill ha. Därmed inte sagt att de alltid vet vad de behöver, kan få eller vad som är bra för dem.

6 responses to “Vill ha det hon vill ha

  1. Detta kör vår Ul med också. Minns en gång hos mina föräldrar. Dagen innan hade de pratat om att pröva göra chips i mikron. Så på morgonen när han kom in i köket sa han ”Jag tycker att det luktar potatis här”.

  2. … det vanligaste kravet jag fick på mig för några år sedan var att fixa en tidsmaskin. Numera vill han oftare ha en teleportör. Han vet absolut vad han vill ha. Men det är likadant här, det accepteras lättare nuförtiden att omöjliga saker inte går att ordna. (Son m Asperger/ADD, 12 snart 13 år).

  3. På pricken mitt barn.. Han väljer alltid det tredje, icke erbjudna alternativet 😉

    • Det finns en särskild gåva i att inte ta de alternativ livet ger en, tänker jag. Även om det kan vara besvärligt och motigt och ställa till det, så är det bra att veta att man faktiskt inte måste det. Bara för att nån målar en låda måste man inte bo i den. Och bara för att nån tycker att ens alternativ är begränsade måste man inte begränsa sig själv. Så på sikt, med lite livserfarenhet, tänker jag att det kan vara en styrka. Men på morgonen vill jag bara att de ska säga ”macka” eller ”gröt”. Inte ”Jag vet, vi bakar en tårta!” 😉

Kommentera

